Λαιμαργία και αυτοσυγκράτηση : 3 ερωτήσεις πρός τον εαυτό μας

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Picture

Πολύ συχνά βιώνουμε το συναίσθημα της λαιμαργίας, ιδιαίτερα όταν βρισκόμαστε σε περιόδους δίαιτας όπου τα λαχταριστά θερμιδογόνα σνακ ειτε είναι απαγορευμένα είτε μας γεμίζουν ένοχες κάθε φορά που τα καταναλώνουμε ή σκεφτόμαστε να τα καταναλώσουμε.

Τι είναι η λαιμαργία;

Η λαιμαργία είναι μια εγκεφαλική περισσότερο διαδικασία που σχετίζεται με την ψυχική μας διάθεση, κατά την οποία αισθανόμαστε ότι χρειαζόμαστε τροφή και ιδίως γλυκιά τροφή, άμεσα, ενώ δεν είμαστε σε θέση να επικεντρωθούμε σε οτιδήποτε άλλο εκτός από το αντικείμενο του στιγμιαίου πόθου μας, την τροφή. Αμέσως μετά την λήψη της ακολουθεί  ευχαρίστηση που συνήθως δεν διαρκεί πολύ, ενώ είναι πολύ πιθανόν να βιώνουμε παράλληλα και αισθήματα ενοχής ή θλίψης για την αδυναμία μας να συγκρατηθούμε.Παρόλα αυτά η λαιμαργία μπορεί να έχει και βιολογική βάση, να σχετίζεται δηλαδή με την πείνα ή ακόμα και με την δίψα, να πυροδοτείται από την υπογλυκαιμία ή από ορμονικούς παράγοντες που αυξάνουν την όρεξη.

Μπορούμε να σταματήσουμε την λαιμαργία;

Ξεκινώντας την μάχη με την λαιμαργία, είναι πολύ σημαντικό να μάθουμε να ξεχωρίσουμε και νααναγνωρίσουμε πότε η διάθεση μας για λήψη τροφής σχετίζεται με την αυτήν και πότε με την πραγματική πείνα. Αυτό προϋποθέτει μια σειρά σκέψεων που μπορούμε να κάνουμε, ξεκινώντας από 3 απλές ερωτήσεις προς τον εαυτό μας, πριν την λήψη τροφής :

3 ερωτήσεις προς τον εαυτό μας :

• Πεινάω πραγματικά;

Τις περισσότερες φορές καταναλώνουμε τροφές όχι όταν πεινάμε πραγματικά, αλλά στην θέα ή την σκέψη και μόνο της τροφής. Μια οσμή, μια εικόνα στην τηλεόραση ή ακόμα και μια διαφήμιση ενός νέου προϊόντος, είναι αρκετά για να «μπερδευτούμε» και να οδηγηθούμε στην κατανάλωση τροφής. Από την άλλη πλευρά, αν είμαστε νηστικοί για πολλές ώρες, η πραγματική πείνα μπορεί να μας οδηγήσει σε λαίμαργες επιλογές. Είναι προτιμότερο λοιπόν να φάμε ένα κανονικό γεύμα εάν πεινάμε, πάρα ένα σνακ ή γλυκό. Ρωτήστε λοιπόν τον εαυτό σας και βαθμολογήστε την πείνα σας από το 1-10. Αν όντως είστε πραγματικά πεινασμένοι, φροντίστε να καταναλώσετε ένα κανονικό γεύμα, παρά ένα σνακ. Την επόμενη φορά που θα δείτε ένα γλυκό και θα αισθανθείτε μια λαχτάρα γι ‘αυτό, ρωτήστε τον εαυτό σας αν είστε πραγματικά πεινασμένοι.

• Τι πραγματικά νοιώθω;

Να είστε ενήμεροι για τα συναισθήματά σας πριν το ρίξετε στο φαγητό. Μερικές φορές μπορεί να αισθάνεστε ότι η κατανάλωση τροφής θα λύσει το πρόβλημα αν είστε κουρασμένοι, θλιμμένοι ή απογοητευμένοι, αλλά αυτό φυσικά δεν είναι αλήθεια. Θα πρέπει να ξέρετε ότι αυτά τα συναισθήματα επηρεάζουν άμεσα τις διατροφικές σας επιλογές και συνήθειες, ενώ οδηγούν συχνά σε λαιμαργικά επεισόδια. Πριν λοιπόν καταναλώστε κάτι, σκεφτείτε το συναίσθημα που σας κατακλύζει και αναζητήστε την λύση στην πραγματική πηγή της και όχι στο φαγητό.

• Νοιώθω πλήξη;

Η λαιμαργία και η πλήξη πάνε χέρι-χέρι. Ο πόθος σας για φαγητό είναι υψηλότερος όταν έχετε περισσότερο ελεύθερο χρόνο να σπαταλήσετε. Πολλοί άνθρωποι μαγειρεύουν από χόμπι και καταναλώνουν ταυτόχρονα σημαντικές ποσότητες τροφής για να «σκοτώσουν» την ώρα τους. Ένας καλός τρόπος για την καταπολέμηση αυτού του τύπου λαιμαργίας, είναι να κρατήσετε τον εαυτό σας απασχολημένο. Με την απασχόληση, το μυαλό ξεφεύγει από το φαγητό και δουλεύει προς άλλες κατευθύνσεις γλυτώνοντας μας από περιττές θερμίδες. Πριν λοιπόν καταναλώσετε κάτι αναρωτηθείτε αν ο λόγος που σας ωθεί εκεί είναι η πλήξη και αντί αυτού, προσπαθήστε να κάνετε μια βόλτα ή απασχοληθείτε αλλού.

Δοκιμάστε λοιπόν να γνωρίσετε τον εαυτό σας καλύτερα και φυσικά όταν θέλετε να πάρετε μια ειλικρινή και ουσιαστική απάντηση από εκείνον, αρκεί να τον ρωτήσετε.

Νεστορή Βασιλική , Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

http://www.diaitologia.gr/lemargia/

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *