Η κατανΟηση του μεταβολισμοΥ : Τι καθορΙζει τον ΒασικΟ ΜεταβολισμΟ ΡυθμΟ (BMR) σας;

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Picture

Ο όρος μεταβολισμός αναφέρεται στις διαδικασίες που το σώμα χρειάζεται για να λειτουργήσει . Ο Βασικός Μεταβολικός Ρυθμός είναι το ποσό της ενέργειας που εκφράζεται σε θερμίδες που ένα άτομο χρειάζεται για να κρατήσει τη λειτουργία του σώματος σε κατάσταση ηρεμίας . Ορισμένες από αυτές τις διαδικασίες είναι αναπνοή, η κυκλοφορία του αίματος , ο έλεγχος της θερμοκρασίας του σώματος, η ανάπτυξη των κυττάρων , η σωστή λειτουργία του εγκεφάλου και η νευρική λειτουργία και η συστολή των μυών . Ο Βασικός μεταβολικός ρυθμός ( BMR ) επηρεάζει το ποσοστό που ένα άτομο καίει θερμίδες και γενικότερα, αν θα διατηρήσει, προσθέσει ή χάσει βάρος . Ο βασικός μεταβολικός ρυθμός σας αντιπροσωπεύει περίπου το 60 έως 75 % των θερμίδων που καίτε κάθε μέρα . Επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες.

Σύσταση Σώματος

Όσο πιο πολλούς μύες έχετε, τόσο υψηλότερο μεταβολικό ρυθμό τείνετε να έχετε ακόμα και σε κατάσταση ηρεμίας . Οι μύες καίνε 3-5 φορές περισσότερες θερμίδες σε σχέση με το λίπος.

Ηλικία

Ο μεταβολικός ρυθμός είναι υψηλότερος κατά τη διάρκεια των περιόδων ταχείας ανάπτυξης . Δεδομένου ότι γερνάτε , το ποσό των μυών μειώνεται και ο μεταβολισμός επιβραδύνετε φυσικά περίπου 2-5% ανά δεκαετία μετά την ηλικία των 40, εξαιτίας της μείωσης της μυϊκής μάζας και ένα μεγαλύτερο ποσοστό του σωματικού λίπους .

Βάρος

Όσο περισσότερο βάρος έχετε, τόσο περισσότερες θερμίδες χρειάζεστε . Αυτός είναι ένας λόγος που είναι πιο εύκολο να χαθεί βάρος κατά την έναρξη μιας δίαιτας, και λίγο πιο δύσκολο αργότερα.  Το μικρότερο βάρος που έχετε, τις λιγότερες θερμίδες που χρειάζεστε .

Φύλο

Οι γυναίκες σε γενικές γραμμές , έχουν ένα μεταβολικό ρυθμό περίπου 5-10 % χαμηλότερο από ό, τι οι άνδρες , ακόμη και όταν έχουν το ίδιο βάρος και το ύψος. Οι άνδρες γενικά μπορούν να  κάψουν περισσότερες θερμίδες σε κατάσταση ηρεμίας από τις γυναίκες , επειδή έχουν φυσικά περισσότερους μύες .

Επιφάνεια σώματος

Όσο μεγαλύτερη επιφάνεια του δέρματος ή δερματική επιφάνεια του σώματος έχετε, τόσο υψηλότερο είναι το BMR σας. Οι ψηλοί, λεπτοί άνθρωποι έχουν υψηλότερες τιμές BMR.

Αδένες του ενδοκρινικού συστήματος

Οι θυρεοειδικές ορμόνες είναι οι κύριοι ρυθμιστές του μεταβολικού ρυθμού . Όταν η παροχή της θυροξίνης είναι ανεπαρκής , ο BMR μπορεί να πέσει 30 έως 50%. Εάν ο θυρεοειδής είναι σε υπερλειτουργία ο BMR μπορεί να αυξηθεί στο διπλάσιο του κανονικού ποσού . Ο BMR σε γυναίκες κυμαίνεται ανάλογα με τον έμμηνο κύκλο. Υπάρχει ένας μέσος όρος 359 θερμίδες ανά ημέρα διαφορά μεταξύ των υψηλών και χαμηλών σημείων . Η εγκυμοσύνη αυξάνει επίσης το μεταβολικό ρυθμό.

Δευτερεύοντες παράγοντες που μπορούν επίσης να επηρεάσουν το μεταβολικό ρυθμό  

Εάν το σώμα αντιλαμβάνεται την πείνα είτε από πραγματική πείνα ή από ακραία δίαιτα , ο μεταβολικός ρυθμός του ατόμου μπορεί να πάει μέχρι και 50% κάτω από το φυσιολογικό. Δίαιτες κάτω από 1.000 θερμίδες την ημέρα μπορούν να μειώσουν το μεταβολικό ρυθμό . Το σώμα μας είναι προγραμματισμένο για την επιβίωση και ερμηνεύει τη μείωση των θερμίδων, όπως η πείνα, και όλα τα οργανικά συστήματα έτσι ώστε να επιβραδύνει προκειμένου να εξοικονομήσει ενέργεια.

Κατά τη διάρκεια του ύπνου , το ποσοστό πέφτει περίπου 10% χαμηλότερα από εκείνη του ξυπνήματος. Ο πυρετός αυξάνει το μεταβολικό ρυθμό περίπου 7% για κάθε αύξηση βαθμού oC στη θερμοκρασία του σώματος. Η χαλάρωση των μυών επηρεάζει το ποσό του μεταβολικού ρυθμού. Όσο πιο χαλαροί είναι οι μύες του σώματος τόσο μεγαλύτερος ο μεταβολικός ρυθμός. Η συναισθηματική πίεση μπορεί να προκαλέσει αυξημένη ένταση και έτσι να αυξήσει το μεταβολικό ρυθμό . Με αφορμή αυτό, προσπαθήστε να χαλαρώσετε και να κοιμηθείτε αρκετά. Οι άνθρωποι με στέρηση ύπνου τείνουν να έχουν πιο αργό μεταβολισμό και υψηλότερα επίπεδα της κορτιζόλης, της ορμόνης που μπορεί να προκαλέσει την αποθήκευση λίπους .

Εκτός από τους παράγοντες που επηρεάζουν τον BMR, δύο άλλοι παράγοντες ρυθμίζουν πόσες θερμίδες καίει το σώμα σας κάθε μέρα:

1)      Η Θερμική Επίδραση της σίτισης ( TEF ), είναι το ποσό των θερμίδων που χρησιμοποιείτε για την αφομοίωση, να απορρόφηση, μεταφορά και την αποθήκευση των τροφίμων που καταναλώνετε. Αυτό αντιπροσωπεύει περίπου το 10 % των θερμίδων που χρησιμοποιούνται κάθε ημέρα.

2)      Η Θερμική Επίδραση της Δραστηριότητας ( ΤΕΑ) είναι ο ρυθμός με τον οποίο μπορείτε να κάψετε θερμίδες κατά την άσκηση και με φυσιολογικές κινήσεις. Αυτό αντιπροσωπεύει περίπου το 30% των θερμιδικών αναγκών. Ένας ανενεργός άνθρωπος απαιτεί συνήθως 30% περισσότερες θερμίδες πάνω από το βασικό μεταβολισμό, ενώ ένα ελαφρά ενεργός άνθρωπος μπορεί να χρειάζεται 50% πάνω από το βασικό μεταβολισμό, ένας μέτρια ενεργητικά άνθρωπος περίπου 75 %, και ένας πολύ δραστήριος περίπου 100%.

Αν θέλετε και εσείς να μάθετε τον βασικό σας μεταβολισμό κλείστε τώρα ραντεβού στο Επιστημονικό Κέντρο Σύγχρονης Διαιτολογικής και Διατροφικής Υποστήριξης στην Αλεξανδρούπολη και θα σας μετρήσουμε τον Βασικό Μεταβολισμό με μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας Cosmed Fit-Mate Pro. 

Πανταζής Τάκας
Πτυχιούχος Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
MSc (Med Sci) στην Διατροφή Αθλητών & Αθλούμενων
Πανεπιστήμιο Γλασκώβης
Υποψήφιος Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Γλασκώβης

Επιστημονικό Κέντρο Σύγχρονης 
Διαιτολογικής και Διατροφικής Υποστήριξης
14ης Μαΐου 4, 2ος Όροφος, Αλεξανδρούπολη
Τηλ./Fax: 255130-6760, Κιν.: 6971744662, 6980244462
www.mydietplan.gr , akistakas@gmail.comtsaprazitr@gmail.com 
https://www.facebook.com/mydietplan.gr

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: