Σωματικο λιπος και περιττο βαρος : Πως κατανεμεται το λιπος στο σωμα μας;

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Picture

Τι είναι το σωματικό λίπος; Πως κατανέμεται στο σώμα μας και ποια είναι τα φυσιολογικά όρια του; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν το ποσοστό του σωματικού λίπους στο σώμα μας;

Όταν αναφερόμαστε στην σύσταση του σώματος, εννοούμε κατά κύριο λόγο τον συσχετισμό του σωματικού βάρους σε σχέση με το λίπος. Η κληρονομικότητα και τα γενετικά χαρακτηριστικά του ανθρώπου παίζουν σημαντικό ρόλο ως προς τον καθορισμό της σύνθεσης του ανθρώπινου σώματος, όμως δεν μπορούμε να επέμβουμε για να την αλλάξουμε.

Ενδιαφέρον για τον άνθρωπο παρουσιάζουν όλες εκείνες οι παράμετροι που μπορούν να ελεγχθούν από εμάς τους ίδιους και όχι αυτές που καθορίζονται από τον γενετικό μας κώδικα, όπως για παράδειγμα η διατροφή και η άσκηση. Με τον τρόπο αυτόν μπορούμε να παρέμβουμε καθοριστικά ώστε όχι μόνο να αλλάξουμε το βάρος μας, αλλά να καθορίσουμε τα ιδανικά ποσοστά του σωματικού μας λίπους.
Σωματικό λίπος και περιττό βάρος : οι σημαντικότεροι παράγοντες που το καθορίζουν

  1. Το φύλο : οι γυναίκες σε γενικές γραμμές έχουν αποθηκευμένο περισσότερο λίπος από τους άντρες.
  2. Η ηλικία : Υπάρχει μια γενικότερη αύξηση του συνολικού σωματικού λίπους με την ηλικία του ανθρώπου. Καθώς η ηλικία αυξάνεται, το ποσοστό του λίπους μεγαλώνει.
  3. Η κληρονομικότητα και η γονιδιακή προδιάθεση. Εδώ δεν μπορούμε να παρέμβουμε καθόλου.
  4. Οι συνθήκες ζωής : Η άσκηση ή η καθιστική ζωή μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην μείωση ή την αύξηση του σωματικού λίπους και της μυϊκής μάζας στο σώμα μας.
  5. Η διατροφή. Είναι ο σημαντικότερος παράγοντας καθορισμού του σωματικού λίπους στον οργανισμό μας.
  6. Τα φάρμακα.

Σωματικό λίπος και περιττό βάρος. Ποιά είναι τα επιθυμητά ποσοστά σε άντρες και γυναίκες;

  • Ο μέσος άνδρας χωρίς περιττό βάρος έχει περίπου 15%-21% ολικό λίπος εκ των όποιων το 10-12% είναι αποταμιευτικό λίπος στα λιποκύτταρα και το υπόλοιπο 3-5% είναι δομικό λίπος και χρησιμεύει για βασικές λειτουργίες του οργανισμού.
  • Μια μέση γυναίκα χωρίς περιττό βάρος έχει ολικό λίπος 20-26%, εκ των όποιων το 8-12% είναι το δομικό λίπος και το υπόλοιπο αποθηκευτικό. Μεταξύ των ηλικιών 30 με 60, το ποσοστό του λίπους σε γυναίκες που δεν γυμνάζονται, αυξάνει σταθερά με μέσο όρο αύξησης 1,5 – 2% ανά δεκαετία.
  • Για τους αθλητές, τα επιθυμητά ποσοστά λίπους είναι μικρότερα από αυτά που ισχύουν για τον γενικότερο πληθυσμό και είναι 5-12% για τους άντρες και 10-16% για τις γυναίκες. Τα ποσοστά αυτά διαφέρουν σημαντικά ανάλογα με το είδος του αθλήματος.
  • Ποσοστό σωματικού λίπους μεγαλύτερο του 25% στους άνδρες και 35% για τις γυναίκες, αυξάνει τον κίνδυνο για πλήθος νοσημάτων, όπως τα καρδιαγγειακά, τον διαβήτη, ορισμένες μορφές καρκίνου, την ανάπτυξη του μεταβολικού συνδρόμου και άλλων νοσημάτων.
  • Ποσοστό λίπους μικρότερο του 5% για τους άντρες και του 10% για τις γυναίκες αυξάνει επίσης τους κίνδυνους για την υγεία, καθώς ο ανθρώπινος οργανισμός χρησιμοποιεί ένα ελάχιστο ποσοστό λίπους για να εκτελέσει βασικές για αυτόν λειτουργίες.

Ο ρόλος της διατροφής στην αύξηση του σωματικού λίπους :

Το παρακάτω γράφημα θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα ποια είναι η ιδανική σύσταση του σώματος μας και πως η διατροφή συμβάλει στην διαμόρφωση του σωματότυπου του ανθρώπου :

Νεστορή Βασιλική , Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

http://www.diaitologia.gr

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *