Η συναισθηματική Υπερφαγία

ΚοινοποίησηShare on Facebook8Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Υπάρχουν πολλές στιγμές στην ζωή μας που οι πιο έντονες επιθυμίες μας για φαγητό συμβαίνουν όταν είμαστε πιο αδύναμοι συναισθηματικά, όταν μας κυριεύει το άγχος ή ανία ή ακόμα και οι καταθλιπτικές σκέψεις. Τότε στρεφόμαστε στο φαγητό για παρηγοριά, για ευχαρίστηση ή για αντιπερισπασμό. Συνειδητά ή ασυνείδητα. Αυτή είναι η λεγόμενη συναισθηματική υπερφαγία και ευθύνεται για πολλά από τα περιττά κιλά μας.

 

Ποιοι άνθρωποι μπορεί να αναπτύξουν συναισθηματική υπερφαγία και ποια είναι τα συχνότερα αίτια;

Σε γενικές γραμμές όλοι οι άνθρωποι σε κάποια ή κάποιες στιγμές της ζωής μας είναι δυνατόν να αναπτύξουμε συναισθηματικού τύπου υπερφαγία. Ο λόγος είναι προφανής : όλοι οι άνθρωποι αντιμετωπίζουμε ψυχο-καταπιεστικές καταστάσεις για πολλούς λόγους που σχετίζονται με την ζωή μας.Οικογενειακά προβλήματα, οικονομικές δυσκολίες, άγχος, έντονο στρες και προβλήματα στιςδιαπροσωπικές σχέσεις μπορούν να μας κάνουν να καταφεύγουμε στο ψυγείο ή στο ράφι, πολλές φορές χωρίς  να το αντιλαμβανόμαστε. Όταν  ο περίγυρος μας  το επισημαίνει, συχνά αδιαφορούμε ή αποφεύγουμε να το δούμε και οι ίδιοι : το βάρος μας έχει ανέβει σημαντικά και η ζωή μας περιστρέφεται γύρω από το φαγητό.

συναισθηματική Υπερφαγία

Ποιες στρατηγικές μπορούμε να ακολουθήσουμε για να αποφύγουμε την συναισθηματική υπερφαγία;

Μερικές έξυπνες στρατηγικές που μπορούν να μας κάνουν να μην στρεφόμαστε στο φαγητό όταν έχουμε πεσμένη διάθεση είναι:

  • Βρείτε τρόπους να διαχειριστείτε το άγχος  χωρίς να συμπεριλαμβάνετε το φαγητό : ακούστε μουσική, διαβάστε , βγείτε περίπατο ή ασχοληθείτε με χόμπι που σας γεμίζουν. Όταν η συναισθηματική φόρτιση θα περάσει, θα έχετε αποφύγει να καταναλώσετε ένα μεγάλο ποσό θερμίδων.
  • Ζητήστε βοήθεια από φίλους και από την οικογένεια σας ΜΟΝΟ ΟΤΑΝ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ ΘΑ ΣΑΣ ΒΟΗΘΗΣΟΥΝ : Μοιραστείτε τους προβληματισμούς σας σε ένα περιβάλλον που δεν θα συμπεριλαμβάνει φαγητό. Αν βγείτε έξω να ξεσκάσετε σε χώρο εστίασης, το πιθανότερο είναι η υπερφαγία να σημειωθεί εκεί αντί για το σπίτι σας οπότε δεν θα καταφέρετε να βοηθηθείτε.
  • Βάλτε στην άσκηση σαν εκτόνωση στην ζωή σας. Στο γυμναστήριο ή στην εξοχή όπου το περιβάλλον δεν προσφέρει φαγητό είναι ακόμα καλύτερα από το σπίτι όπου πιθανόν να διακόψετε την άσκηση για να καταναλώσετε τροφή.
  • Πριν ανοίξετε το ψυγείο ή το ράφι σκεφτείτε : είστε πραγματικά πεινασμένοι;
  • Μην αποθηκεύετε τροφές που σας αρέσουν πολύ. Ψωνίστε τρόφιμα που δεν είναι τα αγαπημένα σας για να μην μπαίνετε σε πειρασμό.
  • Βάλτε σε έναν κουμπαρά τα χρήματα που γλυτώνετε από τα τρόφιμα που ΔΕΝ αγοράσατε την επόμενη φορά που θα πάτε στο σούπερ-μάρκετ. Επιβραβεύστε τον εαυτό σας ψωνίζοντας κάτι μη φαγώσιμο που σας ευχαριστεί.
  • Όταν νιώθετε πεσμένοι προσπαθήστε να αντιληφθείτε τους λόγους που σας προκαλούν την αρνητική διάθεση. Μην συμμετέχετε σε ανακύκλωση προβληματισμών : προσπαθήστε να τους λύσετε. Αν χρειάζεται, μπορείτε να ζητήσετε την βοήθεια των ειδικών. Δεν είναι ντροπή.
  • Πάρτε την κατάσταση στα χέρια σας και μην αφήνεστε. Όταν θα αντιληφθείτε το κακό που κάνετε στον οργανισμό σας, δεν θα είναι δύσκολο να το διορθώσετε.

συναισθηματική Υπερφαγία

Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στο γεγονός ότι η συναισθηματική υπερφαγία μπορεί να μην σημειώνεται την ημέρα, αλλά την νύχτα. Στην περίπτωση αυτή μιλάμε για νυχτερινή υπερφαγία, για να μια κατάσταση δηλαδή παρόμοια. Το κλειδί και στις δύο περιπτώσεις είναι ο προσδιορισμός της πηγής του άγχους ή της κακής διάθεσης και στην συνέχεια η ριζική, αν είναι δυνατόν, αντιμετώπιση τους. Το φαγητό ή το ποτό δεν είναι σε καμιά περίπτωση η λύση.

ΚοινοποίησηShare on Facebook8Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *