Ζάχαρη μέλι ή φρουκτόζη? Τι είναι προτιμότερο?

ΚοινοποίησηShare on Facebook12Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Επειδή έχω ανάγκη την γλυκιά γεύση κυρίως στα ροφήματα που καταναλώνω κατά την διάρκεια της ημέρας θα ήθελα να μάθω τι είναι προτιμότερο να χρησιμοποιώ, ζάχαρη, μέλι ή φρουκτόζη; Τις άλλες γλυκαντικές ουσίες τις αποφεύγω.

Μέλι – Ζάχαρη – Φρουκτόζη

Είναι τρεις διαφορετικές τροφές με την ίδια σχεδόν θερμιδική αξία. Τα σημεία που διαφέρουν είναι στην θρεπτική τους αξία και την γλυκαντική τους δράση.

Η ζάχαρη παράγεται από το φυτό «ζαχαρότευτλο». Μπορούμε να πούμε πως είναι ένα φυτικό παράγωγο που εξάγεται με ειδική επεξεργασία. Αποτελεί την πιο πρόσφορη μορφή ενέργειας για τον ανθρώπινο οργανισμό, κυρίως γιατί έχει την ιδιότητα να απορροφάται εξαιρετικά εύκολα από το ανθρώπινο πεπτικό σύστημα. Επίσης, είναι η πιο άμεσα εκμεταλλεύσιμη πηγή ενέργειας για τον εγκέφαλο, ο οποίος, ως γνωστόν, χρησιμοποιεί ως μοναδική καύσιμη ύλη υδατάνθρακες.

Όμως οι θερμίδες που παρέχει λέγονται και κενές θερμίδες γιατί, εκτός από υδατάνθρακες δεν περιέχει το παραμικρό θρεπτικό συστατικό. Διαθέτει έναν ακόμα τύπο, τη λεγόμενη «μαύρη» ζάχαρη, η οποία διαφέρει από τη λευκή ως προς την επεξεργασία (είναι λιγότερο επεξεργασμένο προϊόν), κατά τα άλλα όμως δεν έχει διαφορές (ίδια θερμιδική αξία, έλλειψη άλλων ωφέλιμων συστατικών)

Το μέλι είναι ένα φυσικό προϊόν που έχει διάφορες ποικιλίες. Στις πιο γνωστές περιλαμβάνεται το μέλι ανθέων, το πευκόμελο (και γενικά το μέλι από τα διάφορα κωνοφόρα), το θυμαρίσιο μέλι κλπ. Το μέλι είναι μια τροφή πλούσια σε στοιχεία όπως κάλιο, βιταμίνη C, σίδηρο, φυλλικό οξύ και άλλα. Αν και τα στοιχεία αυτά περιέχονται σε μικρές ποσότητες, εντούτοις αυτό θεωρείται σημαντικό, κυρίως αν σκεφτείτε πως οι άλλες γλυκαντικές ουσίες δεν περιέχουν το παραμικρό θρεπτικό συστατικό.

Όμως το μέλι είναι μια ευπαθής τροφή (χρειάζεται ιδιαίτερες συνθήκες φύλαξης ώστε να διατηρήσει ανέπαφα τα οργανοληπτικά του χαρακτηριστικά), που είναι δυνατό να νοθευτεί (με νερό, ζάχαρη, διάφορα χρωστικά και αρωματικά), και μάλιστα χωρίς αυτό να μπορεί να γίνει αντιληπτό με την πρώτη ματιά. Παρέχει το ίδιο ποσό θερμίδων και ανάλογη ανταπόκριση στην αύξηση των επιπέδων γλυκόζης με την ζάχαρη.

Η φρουκτόζη είναι φυσική ουσία που περιέχεται στα φρούτα και παράγεται με επεξεργασία από αυτά. Είναι ένας μονοσακχαρίτης, ο οποίος μετά την πέψη μετατρέπεται σε γλυκόζη στο ήπαρ. Παρουσιάζει πιο αργή αύξηση της γλυκόζης στο αίμα, συγκριτικά με την ζάχαρη και το μέλι.

Αν και έχει ίδιες θερμίδες με την ζάχαρη, η φρουκτόζη έχει μεγαλύτερη γλυκαντική αξία (θεωρείται ότι είναι ως και διπλάσια από της ζάχαρης). Το πλεονέκτημά της έγκειται σε αυτό ακριβώς το σημείο. Δηλαδή μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την μισή ποσότητα συγκριτικά με εκείνη της ζάχαρης απολαμβάνοντας το ίδιο τελικό αποτέλεσμα.

Συνοψίζοντας, η επιλογή εξαρτάται από εσάς. Εφόσον χρησιμοποιείτε έως 2 κουταλάκια ημερησίως (από ένα κουταλάκι σε κάθε ρόφημα), τότε δεν είναι άξιο λόγου, ακόμα και κατά την περίοδο μίας δίαιτας. Εάν επιθυμείτε η χρήση του να συμβάλλει στην θρέψη του οργανισμού σας, τότε η χρήση μελιού είναι προτιμότερη. Εάν θέλετε λιγότερες θερμίδες, επιλέξτε την φρουκτόζη αλλά μόνο εάν μειώσετε την ποσότητα που προσθέτετε στα ροφήματα σας.

 

 

 

 

Γιάννης Χρύσου

Κλινικός διατροφολόγος-διαιτολόγος

Επιστημονικός συνεργάτης Diet TV

ΚοινοποίησηShare on Facebook12Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *