Παχυσαρκία..Αδυνάτισμα…Μέθοδοι αντιμετώπισης και η οπτική γωνία ενός Ειδικού !


ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε να γίνεται λόγος όλο και περισσότερο για την παχυσαρκία, για το πόσο σημαντική είναι η σωστή διατροφή στην ποιότητα ζωής, για την δράση των τροφίμων και για την έρευνα πάνω στο αντικείμενο της διατροφής και διαιτολογίας.

Ακούμε για ποικιλία μορφών δίαιτας, για χειρουργεία παχυσαρκίας, για χάπια αδυνατίσματος, για μαγικές φόρμουλες, για τέστ δυσανεξίας που σου δείχνουν ποιες τροφές σε παχαίνουν και ποιες σε αδυνατίζουν, για διατροφογενετική κ.α.

Δεχόμαστε  χιλιάδες ερεθίσματα καθημερινά που μας παρουσιάζουν «λύσεις» για τον τρόπο που οι άνθρωποι, θα γίνουν αδύνατοι, εύκολα, γρήγορα και χωρίς κόπο. Υπάρχει έναςσυνωστισμός από πληροφορίες που τελικά οι ενδιαφερόμενοι δεν ξέρουν τι πρέπει να κάνουν και που να απευθυνθούν, αφού πλέον ακούμε για διάφορους γιατρούς, γυμναστές, φυσικοθεραπευτές, αισθητικούς, ηθοποιούς, και ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς, να δίνουν πληροφορίες σχετικά με την επιστήμη της διατροφής ή/και να υποδεικνύουν τρόπους που κάποιος θα γίνει όπως ονειρεύεται.

Τελικά ..…… ποιά η λύση; …….. ποιος ο αρμόδιος να μας καθοδηγήσει; ……..  ποια η κατάλληλη μέθοδος; ……..  ποιος ο δρόμος για να φτάσουμε εκεί που θέλουμε; (χωρίς όμως πάντα να σημαίνει ότι εκεί που θέλουμε να φτάσουμε, είναι και το σωστό).

Το να φτάσουμε στο στόχο μας, είναι κάτι τόσο απλό; ή μήπως κάτι που θέλει μεθοδικότητα, προγραμματισμό, πίστη γι αυτό που κάνουμε και σωστή καθοδήγηση; …………… Μήπως ειδικά για εμάς του διαιτολόγους που αποτελούμε τους ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ επιστήμονες, δεν είναι πρόσθεση και αφαίρεση θερμίδων αλλά η εφαρμογή της επιστήμης μας πρέπει να γίνει πολύπλευρα;

Η παχυσαρκία αποτελεί ένα κοινωνικό φαινόμενο με προεκτάσεις που έχουν άμεση σχέση με την υγεία και την ποιότητα ζωής ενός ανθρώπου αλλά και με οικονομικές προεκτάσεις τόσο για τους ίδιους τους ασθενείς, όσο και για το ίδιο το σύστημα υγείας.

Η λύση δεν είναι τόσο απλή όσο φαίνεται, ούτε όσο νομίζουν κάποιοι και κυρίως αυτοί που αποφασίζουν να αυτοεπικαλεστούν διαιτολόγοι. Ο ρόλος του διαιτολόγου είναι καθοριστικός και βασικός για την επίλυση του προβλήματος.

Ο διαιτολόγος, δεν είναι ΑΔΥΝΑΤΙΣΤΗΣ.

Η λύση προέρχεται μέσα από την σύγκλιση πολλών παραγόντων. Πολλοί είναι οι άνθρωποι που καταφεύγουν σε μαγικά χάπια, σε μαγικές φόρμουλες, σε μαγικά μηχανήματα που σου δείχνουν τι σε παχαίνει και τι σε αδυνατίζει, σε μεθόδους που υπόσχονται τα απίστευτα αποτελέσματα σε απίστευτα μικρούς χρόνους και με απίστευτα εύκολο τρόπο. Ακολουθούνε για ένα διάστημα κάποιες οδηγίες, ή λαμβάνουν μια σειρά χαπιών χάνουν ορισμένα κιλά και πιστεύουν ότι προχωράνε ορθά στο στόχο τους. Ένας άνθρωπος που ακολουθεί τα παραπάνωΣτην περίπτωση μας, είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα. Χάνουμε κάποια κιλά, χαιρόμαστε που το νούμερο της ζυγαριάς έπεσε αλλά δεν αντιλαμβανόμαστε ότι η ρίζα του προβλήματος συνεχίζει να υπάρχει.

Συχνό φαινόμενο να πηγαίνει ένας άνθρωπος στο γραφείο ενός διαιτολόγου και να ρωτάει «Πόσα κιλά θα χάσω την πρώτη εβδομάδα; Πόσα θα χάσω στο πρώτο μήνα;» Αν απαντήσει o διαιτολόγος με νούμερο …. τότε κατά την άποψη μου ξεκινάει λάθος.

Ο οργανισμός και οι λειτουργίες του, δεν ακολουθούν τους νόμους των μαθηματικών, αλλά ..….. τους νόμους τις φυσικής, της βιολογίας και της βιοχημείας. Δεν είναι αυτοκίνητο να πεις ότι στις 4000 στροφές βγάζει τόση ταχύτητα.

Ο άνθρωπος από την φύση του έχει χαμηλό ποσοστό λίπους. Ξεκινάει την ζωή του και στην πορεία του χρόνου καθίστανται παχύσαρκος ανάλογα την ποιότητα διατροφής του, ανάλογα τον τρόπο διατροφής του, ανάλογα την συχνότητα άσκησης του, ανάλογα από γενετικούς παράγοντές του.

 

Ιδιαίτερης σημασίας είναι η ποιότητα της διατροφής … Ποιοτική διατροφή σημαίνει ποιοτική ζωή. Στόχος μας ……..  η σωματική υγεία.

Ο ανθρώπινος οργανισμός πρέπει να είναι γεμάτος με θρεπτικά συστατικά για να βοηθάει στην διατήρηση της σωματικής του υγείας.

Αξέχαστο θα μου μείνει το παράδειγμα που μου είχε φέρει καθηγητής μου όταν σπούδαζα, ο οποίος για να μου δώσει να καταλάβω το πόσο ιδιαίτερης σημασίας είναι η επιστήμη της διατροφής, με ρώτησε «Γιάννη εσύ έχεις ένα πολύ καλό αυτοκίνητο με μεγάλο κινητήρα και εγώ ένα αμάξι της πλάκας  10ετιας και ξεκινάμε μαζί να πάμε από την Θεσσαλονίκη  στην Αθήνα. Εσένα η βενζίνη είναι νερομένη και εμένα καθαρή. Ποιος θα φτάσει πρώτος;»  Η απάντηση μου ήταν «εσείς ασφαλώς διότι εμένα το αμάξι θα σταματήσει γιατί μόλις πάει νερό στο κινητήρα θα σβήσει η μηχανή». Η απάντηση του ήρθε με ένα χαμόγελο και ένα νεύμα λέγοντας  «ακριβώς Γιάννη, αυτό θα συμβεί. Όπως το ίδιο θα συμβεί και αν δώσουμε στο σώμα μας λάθος διατροφικά στοιχεία ή διατροφικά στοιχεία χαμηλής ποιότητας, θα σταματήσει την σωστή του λειτουργία, πολύ συντομότερα από τον προβλεπόμενο του χρόνο».

Επομένως σκοπός και στόχος μας είναι η σωστή διατροφική παρέμβαση που θα δώσει στον οργανισμό όλα τα απαραίτητα συστατικά για να είναι υγιής ……… αποτέλεσμα αυτών θα είναι ΚΑΙ η απώλεια που πλεονάζον σωματικού βάρους και λίπους. Άρα στόχος δεν είναι το αδυνάτισμα …… το αδυνάτισμα θα είναι ΕΝΑ από τα αποτελέσματα της σωστής διατροφής.

ΛΑΘΟΣ ΑΡΧΗ

Τρέχω να κάνω ότι έκανε ο γείτονας, ο φίλος, ο γνωστός και έχασε βάρος.

Πήρε κάτι και αδυνάτισε;  του είπε κάποιος/α ποια τρόφιμα τον παχαίνουν; έκανε δίαιτα και έχασε πολύ γρήγορα πολλά κιλά αλλά έτρωγε μόνο συγκεκριμένες τροφές;

Αυτά είναι πράγματα που πρέπει να σας προβληματίσουν. Η διατροφική εκπαίδευση είναι κάτι που θέλει αγώνα, πρόγραμμα, καλή διάθεση και εμπιστοσύνη ….. αλλά κυρίως στόχο που δεν πρέπει να είναι άλλος …. από την υγεία. Δεν βάζουμε στόχο το ποσά κιλά θα χάσουμε. Στόχο πρέπει να βάλουμε να τηρήσουμε όσο είναι δυνατόν τα όσα μας είπε ο διαιτολόγος μας. Φυσικά η μη σωστή τήρηση ενός προγράμματος δεν αποτελεί αμάρτημα, αλλά μία καλή ευκαιρία να συζητήσεις με το διαιτολόγο σου τους λόγους που βγήκες εκτός προγράμματος και να βρείτεμαζί λύσεις που θα σε βοηθήσουν να ξεπεράσεις κάθε εμπόδιο όταν επαναληφθεί το ίδιο πρόβλημα. Οι συζητήσεις με το διαιτολόγο θα πρέπει να είναι πολλαπλές και οι απορίες σημείο έναρξης εύρεσης λύσεων. Οι πρώτες βδομάδες αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο για μια επιτυχημένη πορεία. Ο διαιτολόγος προσπαθεί να προσαρμόσει το πρόγραμμα, πάνω στην καθημερινότητα του πελάτη, να βρει λύσεις οι οποίες να μην βγάλουν εκτός προγράμματος τον πελάτη. Ο πελάτης πάνω στην ιδιαίτερα καλή διάθεση να χάσει κιλά θα κάνει τα πάντα. Αυτό όμως δεν κρατάει πολύ. Η πιθανότητα να κουραστεί και να οδηγηθεί σε αντιδράσεις είναι αυξημένη, αν η διατροφή του τον πιέζει. Ο καταπιεσμένος άνθρωπος σε φάση αντίδρασης κάνει υπερφαγικά επεισόδια πολύ ισχυρότερα από αυτά που είχε πριν ξεκινήσει τη νέα του προσπάθεια.

Η ζυγαριά !!!!!

Ένα εργαλείο που βοηθάει ιδιαίτερα στην οδό της αποτυχίας. Το ζύγισμα δεν αποτελεί ένδειξη αν ο πελάτης πήγε ή όχι καλά, αλλά θα έλεγα ότι αποτελεί μία πολύ μεγάλη πηγή άγχους. Το σωματικό βάρος είναι κάτι που αλλάζει καθημερινά αλλά και καθ’ όλη  την διάρκεια της ημέρας. Μια γυναίκα που πλησιάζει στις μέρες της εμμήνου ρύσεως , ή  είναι στις πρώτες 2-3 μέρες δεν έχει αντικειμενικό σωματικό βάρος. Στην μέση του κύκλου της, πάλι το ίδιο. Ο άνθρωπος που θα γυμναστεί λίγο πιο έντονα για μια βδομάδα σε σχέση με την προηγούμενη, δεν θα έχει την αναμενόμενη απώλεια διότι και ο μυϊκός ιστός τονώθηκε και τα σωματικά υγρά μεταβλήθηκαν. Αυτό πολλές φορές αποτελεί σημείο αντίδρασης του πελάτη διότι αναφέρει «μα εγώ τόση γυμναστική έκανα γιατί δεν έχασα». Μία γυναίκα που έχει πολυκυστικές ωοθήκες  θα έχει περίεργες μεταβολές βάρους. Όλα αυτά είναι πράγματα που πρέπει να τα γνωρίσει από την αρχή ο πελάτης. Το νούμερο της ζυγαριάς και η μεταβολές του βάρους των ζυγισμάτων αποτελούν ένδειξη αν ο οργανισμός έχει μπει σε ρυθμό ή αν είναι ακόμη σε στάδιο προσαρμογής.

Μελέτη σύσταση σώματος (ή Λιπομέτρηση)

Η παρατήρηση του σωματικού λίπους και των υγρών του σώματος μπορούν να μας δείξουν πορεία. Ιδιαίτερης σημασίας, η παρατήρηση των σωματικών υγρών στο σώμα. Σχεδόν πάντα τα παχυσαρκία άτομα έχουν χαμηλότερα ποσοστά ενδοκυτταρικών υγρών σε σχέση με τις τιμές που θα έπρεπε να έχει. Η μεταβολή των σωματικών υγρών ενός ανθρώπου κατά κύριο λόγο και κατά δευτερεύοντα η μεταβολή του σωματικού λίπους αποτελούν έναν καλό δείκτη για την ανταπόκριση του οργανισμού στο πρόγραμμα διατροφής που εφαρμόζει. Αξίζει να παρατηρήσουμε ότι όταν ένας άνθρωπος χάσει σωματικό βάρος και κατά την τελευταία ανάλυση σύστασης σώματος βρεθούν χαμηλά σωματικά υγρά, η πιθανότητα το άτομο αυτό να ξαναπάρει το βάρος του, είναι αυξημένη, σε αντίθεση με τον άνθρωπο που έχει χάσει κιλά και το ποσοστό των σωματικών του υγρών είναι αυξημένο.

Ο δρόμος για το στόχο

Πρέπει να είναι μια ευχάριστη διαδικασία. Η εβδομάδα πρέπει να περνάει ακολουθώντας ένα πρόγραμμα που ο ασθενής το έφτιαξε ΜΑΖΙ με το διαιτολόγο του, σύμφωνα με το πρόγραμμα της δουλειάς του, τις ανάγκες της οικογένειας, τις επαγγελματικές υποχρεώσεις, τις γευστικές επιλογές του οικογενειακού περιβάλλοντος αλλά και με επαρκή εκπαίδευση για τις επιλογές που έχουν γίνει. Ο ασθενής κάθε βδομάδα πρέπει να μαθαίνει και κάτι παραπάνω για την διατροφή του. Όπως προανέφερα, όταν κατά τη διάρκεια του προγράμματος προκύψουν γεγονότα που μας ανάγκασαν να βγούμε από το πρόγραμμα, δεν πρέπει ο πελάτης να νιώσει ένοχος και να θεωρήσει ότι απέτυχε. Τα γεγονότα αυτά αποτελούν αφορμή να ψάξουμε για λύσεις. Έτσι όταν ο πελάτης βρεθεί σε μια αντίστοιχη κατάσταση θα έχει μάθει για τρόπους αντιμετώπισης. Συμπερασματικά θα πρέπει να καταλάβουμε  ότι οι στιγμές αδυναμίας δεν πρέπει να αποτελέσουν σημείο τριβής με τον εαυτό μας και αρνητικής κριτικής, αλλά πρέπει να αποτελεί στιγμή δύναμης. Τα λάθη πρέπει να τα εκμεταλλευτούμε για να γεμίζουμε γνώση.

Η σωστή διατροφή για έναν άνθρωπο, είναι αυτή που του χορηγεί τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για να είναι καλά/υγιής. Όλες οι τροφές και όλα τα τρόφιμα έχουν ορισμένη χρήση, σκοπός είναι να μάθουμε να τα τοποθετούμε στην σωστή συχνότητα και ποσότητα στην διάρκεια της εβδομάδας μας.

 

 

Γιάννης Σουπιός

Κλινικός Διαιτόλογος-Διατροφολόγος

http://www.diettv.gr/index.php/site/article/paxysarkia-adynatismamethodoi-antimetwpishs-kai-h-optikh-gwnia-enos-eidikoy

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *