Τι να προσέχω όταν θέλω …γλυκό

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Η ανάγκη για κάλυψη της γλυκιάς γεύσης οδηγεί συχνά σε θερμιδογόνες επιλογές, επιβαρυντικές όχι μόνο για το βάρος μας αλλά και για άλλους μεταβολικούς δείκτες.

Η γλυκιά γεύση είναι μία από τις πέντε βασικές γεύσης και πολύ συχνά μπαίνουμε στον πειρασμό να την καλύψουμε μέσα από τη διατροφή μας. Πρέπει όμως να προσέχουμε τις επιλογές μας ώστε να μην επιβαρύνουμε την υγεία μας και να μην αυξάνουμε τον καρδιομεταβολικό κίνδυνο του οργανισμού μας.

Ζάχαρη: Η ζάχαρη ή αλλιώς σουκρόζη είναι ένας δισακχαρίτης που σχηματίζεται από δύο μόρια γλυκόζης. Είναι μια άμεση πηγή ενέργειας αφού απορροφάται άμεσα, τρέφοντας τον εγκέφαλο και το νευρικό σύστημα. Αν και έχει ενοχοποιηθεί για πολλές δυσάρεστες συνέπειες, έχει συνδεθεί άμεσα μόνο με την ανάπτυξη τερηδόνας, και λιγότερο με την πίεση και τα λιπίδια. Η σχέση της με την παχυσαρκία δεν έχει πλήρως αποσαφηνιστεί, αφού η αύξηση του σωματικού βάρους και λίπους συνδέεται περισσότερο με την πρόσληψη λίπους, παρά ζάχαρης.
Θερμίδες: 4 θερμίδες ανά γραμμάριο, περίπου 20 θερμίδες ανά κουταλιά.

Μέλι: Το μέλι περιέχει απλά ζάχαρα όπως γλυκόζη, φρουκτόζη και σουκρόζη τα οποία απορροφούνται άμεσα, και για αυτό το λόγο είναι μια γρήγορη πηγή ενέργειας για τον οργανισμό για του αθλητές, τα παιδιά, τις εγκύους. Το μέλι περιέχει ιχνοστοιχεία, βιταμίνες, φλαβονοειδή με αντιοξειδωτική δράση, πρεβιοτικά συστατικά, χολίνη που βοηθά στη δυσκοιλιότητα. Το μέλι παρουσιάζει αντιμικροβιακή δράση, αντισηπτικές ιδιότητες, τονωτική δράση και αυξάνει το ρυθμό λειτουργίας της καρδιάς. Επίσης συμβάλλει στη καλή λειτουργία του εντέρου και είναι και χρήσιμο για την επούλωση και τον καθαρισμό ή την απολύμανση πληγών.
Θερμίδες: 4 θερμίδες ανά γραμμάριο, περίπου 40 θερμίδες ανά κουταλιά, γιατί είναι πιο συμπυκνωμένο από τη ζάχαρη..

Σοκολάτα: Mας φτιάχνει τη διάθεση: περιέχει πολλές ουσίες με δράση παρόμοια με των κανναβοειδών, που οδηγούν στην έκκριση ντοπαμίνης που επιφέρει αίσθημα ευφορίας. Περιέχει την ουσία θεοβρωμίνη, που έχει διεγερτική δράση, παρόμοια της καφεΐνης ενώ έχει συνήθως πολλά λιπίδια (60-70%) και συνεπώς και θερμίδες. Η σοκολάτα είναι πλούσια σε αντοξειδωτικές ουσίες (πολυφαινόλες), και ειδικά η μαύρη πιο πλούσια από τσάι και κρασί, ενώ είναι και πηγή ασβεστίου, μαγνησίου και καλίου. Τέλος, δε σχετίζεται με ακμή και δερματίτιδες, αλλά ούτε και σε μεγάλο βαθμό με ημικρανίες και τερηδόνα. Προτιμούμε όσες έχουν πάνω από 70% κακάο.
Θερμίδες: τα 100 γραμμάρια αποδίδουν περίπου 500 Kcal.

Μπισκότα: Έχουν βάση τα δημητριακά, περιέχουν συνήθως ζάχαρη και φυτικές ίνες, (ανάλογα με το είδος του μπισκότου) και περιέχουν ακόμα πρωτεΐνες, φυτικά λιπαρά (σπανιότερα τρανς) και βούτυρο. Γενικά, όσα δεν είναι πολύ πλούσια σε ζάχαρη ή είναι από αλεύρι ολικής ή βρώμη αποτελούν ένα υγιεινό σνακ που καλύπτει τη τάση για γλυκό, αρκεί να προσέχουμε την ποσότητα.

Θερμίδες: Ανάλογα με το είδος του μπισκότου (απλό ή ολικής αλεύρι, επικάλυψη ή όχι σοκολάτας) αποδίδουν κατά μέσο όρο 410-524 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια, και περίπου από 29 έως και 80 θερμίδες ή και περισσότερες, ανά μπισκότο.

Κομπόστα: Η θερμική επεξεργασία-κονσερβοποίηση προκαλεί μικρές απώλειες στα θρεπτικά συστατικά και δεν επηρεάζει την περιεκτικότητα τους σε βιταμίνη Α, αφού τα καροτένια δε καταστρέφονται, βιταμίνη C, φολικό, θεαμίνη, κάλιο και ασβέστιο. Διατηρεί σε μεγάλο βαθμό τις φυτικές ίνες. Όσες είναι εμπορίου κρατούν τα θρεπτικά στοιχεία τους για τουλάχιστον 2 χρόνια, ενώ οι σπιτικές μπορεί να γίνουν με φρούτα εποχής και μικρή ή και μηδενική προσθήκη ζάχαρης (ίσως ακόμα και με προσθήκη ολιγοθερμιδικού γλυκαντικού).
Θερμίδες: κομπόστα μήλου (1 μήλο) 180 kcal, κομπόστα ροδάκινο (2 κομμάτια) 120 kcal, κομπόστα αχλάδι (1 αχλάδι) 150 kcal.

Γλυκό του κουταλιού: Δεν περιέχουν λίπος και για αυτό είναι γλυκά που μπορεί να καταναλώνονται από άτομα με υψηλά λιπίδια αίματος. Περιέχουν αρκετή ζάχαρη, περισσότερη από τις κομπόστες, για αυτό και το σιρόπι είναι πιο πυκνό, αλλά μαζί περιέχουν βιταμίνες και αντιοξειδωτικά στοιχεία. Αποτελούν μία παραδοσιακή και αρκετά πιο αθώα και αγνή επιλογή γλυκού, χωρίς καθόλου λιπαρά.
Θερμίδες: αν δεν προσθέσουμε αρκετό σιρόπι αποδίδουν 80-100 θερμίδες ανά σερβίρισμα. Π.χ. βύσσινο γλυκό (1 κουτ γλυκού = 100 kcal),

Αποξηραμένα φρούτα: Αποτελούν μία καλή και σχετικά υγιεινή επιλογή, που τα τελευταία χρόνια έχει επανέλθει δυναμικά, μέσα από πολλές επιλογές όπως βερίκοκα, δαμάσκηνα, σύκα, παπάγια, σταφίδες, κράνμπερις, αρόνια, ιπποφαές, χουρμάδες. Έχουν αντιοξειδωτικά συστατικά και φαινόλες με δράση που προστατεύει το καρδιαγγειακό σύστημα, εμποδίζοντας την οξείδωση της «κακής» χοληστερίνης (LDL). Επίσης συμβάλλουν στην πρόληψη της οστεοπόρωσης, στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας ενώ έχουν έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.
Θερμίδες: 5 αποξηραμένα δαμάσκηνα = 100 kcal, 10 αποξηραμένοι χουρμάδες = 116 kcal, 2 μεγάλα αποξηραμένα σύκα 100 kcal, 2 αποξηραμένα ροδάκινα = 125 kcal.

Παγωτό: Περιέχει πρωτεΐνες (υψηλής βιολογικής αξίας), ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο και βιταμίνες (κυρίως λιποδιαλυτές) όπως και η πρώτη ύλη του το γάλα. Έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, που σημαίνει πως δεν επιβαρύνει ιδιαίτερα τα ζάχαρα του αίματος, όταν δεν έχει προσμίξεις από σιρόπια, καραμέλα, μπισκότο και άλλα. Δεν παχαίνει όπως άλλα γλυκά και αν είναι απλό βανίλια ή σοκολάτα δεν έχει προσθήκη χρωστικών ή συντηρητικών.

Θερμίδες: Αν είναι απλό παγωτό βανίλια και δεν έχει σιρόπια ή προσμίξεις από ξηρούς καρπούς ή μπισκότα, αποδίδει περίπου 180 θερμίδες στα 100 γραμμάρια, τη στιγμή που άλλα γλυκά αποδίδουν πολύ περισσότερο.

The post Τι να προσέχω όταν θέλω …γλυκό appeared first on KaliKardia.gr.

Source: Kali Kardia

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone
%d bloggers like this: