Οι διατροφικές απαιτήσεις μια πετυχημένης παράστασης

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone
Οι διατροφικές απαιτήσεις μια πετυχημένης παράστασης

 

Το κείμενο αυτό γράφτηκε με αφορμή μια ετήσια παράσταση χορού με σκοπό να ενημερώσει τους γονείς για το πώς μπορούν να στηρίξουν διατροφικά την προσπάθεια των σπουδαστών της σχολής.

Η επιτυχής διεξαγωγή μιας ομαδικής παράστασης απαιτεί υψηλές σωματικές και πνευματικές δεξιότητες

Η άρτια διεξαγωγή μιας ενιαίας παράστασης από τους σπουδαστές της σχολής προϋποθέτει μια σειρά από συγκεκριμένες επιλογές προκειμένου να αποδώσουν σωστά ένα ενιαίο σύνολο έργου.

Η παράσταση χορού που προετοίμασαν, αποσκοπεί στην πλήρη ικανοποίηση τόσο των γονέων, συγγενών και φίλων που θα φτάσουν με προσδοκία ως την αίθουσα του θεάτρου, όσο και των ίδιων των παιδιών και των δασκάλων τους, προσδοκώντας να αποδείξουν ότι η χρονιά που πέρασε άξιζε το χρόνο και τις θυσίες όλων.

Οι τέλειες πρόβες δεν εξασφαλίζουν απαραίτητα και μια άψογη παράσταση

Παρόλο που οι δάσκαλοι κατά τη διάρκεια της χρονιάς, έχουν εκπαιδεύσει με μόχθο την κάθε τάξη ξεχωριστά, ώστε να παρουσιάσει με πλήρη αρτιότητα το δικό της μέρος συμμετοχής στην παράσταση, είναι πολύ συχνό το φαινόμενο η ομάδα ή κάποια μέλη της, να εμφανίζονται αποσυντονισμένα σαν να μην είχαν δουλέψει ποτέ όσο θα έπρεπε στις πρόβες που προηγήθηκαν. Όλοι όσοι εμπλέκονται στην προετοιμασία και γνωρίζουν ποιο θα ήταν το επιθυμητό αποτέλεσμα, το ερώτημα που τους βασανίζει πάντα στο τέλος μια παράστασης, είναι τι δεν πήγε πάλι όπως έπρεπε και δεν έγιναν όλα όπως τόσες και τόσες φορές στις πρόβες που προηγήθηκαν;

Ότι γεύεται το στόμα δεν συμφωνεί απαραίτητα και το σώμα

Οι εσωτερικοί μηχανισμοί όπως το γουργούρισμα στο στομάχι ή μια ελαφριά ζαλάδα, που προκαλούν κάθε άνθρωπο προς αναζήτηση τροφής, έχει ως πρωταρχικό σκοπό την συλλογή θρεπτικών συστατικών και όχι το να γεμίσει απλώς με οτιδήποτε το στομάχι του. Το σώμα δεν το αφορά αν θα πάρει το ασβέστιο που χρειάζεται από ένα γιαούρτι ή από ένα μεγάλο παγωτό, όπως επίσης δεν το αφορά αν θα πάρει το μαγνήσιο από μια πράσινη σαλάτα ή μια χούφτα ωμούς ξηρούς καρπούς ή τρώγοντας μια ολόκληρη σοκολάτα. Το σίγουρο είναι ότι αν λάβει τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται από φυσικές ανεπεξέργαστες τροφές, τότε θα χρειαστεί πολύ μικρότερη ποσότητα από άλλες που κρύβουν επιπλέον πολλές θερμίδες.

Τα γλυκά και αλμυρά σνακ προκαλούν σύγχυση και εκνευρισμό

Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι έτσι φτιαγμένος ώστε να δέχεται από τις τροφές θρεπτικά συστατικά προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του σε ενέργεια και να ανανεώνει διαρκώς τις καθημερινές απαιτήσεις των κυττάρων του ώστε να διατηρούνται υγιή. Πριν από 100 περίπου χρόνια, όποια τροφή κι αν έτρωγε ένας άνθρωπος ήταν σε φυσική μορφή και αποτελούσε από μόνη της ένα θησαυρό από θρεπτικά συστατικά.

Σήμερα οι σύγχρονες μέθοδοι επεξεργασίας των τροφών έχουν αφαιρέσει πολύτιμα στοιχεία από τις τροφές όπως το φλοιό των δημητριακών, για να δημιουργούνται αφράτα κέικ και αρτοσκευάσματα, κι έχουν προσθέσει ζάχαρη ή αλάτι για να τα κάνουν πιο εύγεστα προκειμένου να παρασύρουν το καθένα να φάει όσο το δυνατόν περισσότερα.

Καταναλώνοντας τροφές χωρίς υψηλή θρεπτική αξία, δημιουργείται ένα εσωτερικό στρες στον οργανισμό διότι καλείται να λειτουργήσει χωρίς την πολύτιμη βοήθεια των φυσικών θρεπτικών συστατικών που απαρτίζουν την πρωταρχική τροφή.

Η έλλειψη θρεπτικών συστατικών αντιτίθεται απέναντι σε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που δεν αφορά το φαγητό

Η κατανάλωση επεξεργασμένων τροφών προκαλεί σύγχυση στον οργανισμό και αντιδρά με νευρικότητα και έλλειψη συντονισμού απέναντι σε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που δεν αφορά την ίδια την τροφή. Όσο το εσωτερικό ένστικτο της πείνας για θρεπτικά συστατικά υψηλής βιολογικής αξίας παραμένει ανικανοποίητο τόσο θα αποσυντονίζονται οι λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος για οτιδήποτε απαιτεί υψηλή συγκέντρωση, άψογη τεχνική και πνευματική εγρήγορση. Η έλλειψη φαγητού προκαλεί την αφύπνιση ενός εσωτερικού θηρίου που λιμοκτονεί για ποιοτική τροφή, ενώ η λήψη κακής τροφής στην πραγματικότητα αφυπνίζει κι ένα επιπλέον θηρίο κάθε φορά που ο οργανισμός αντιλαμβάνεται ότι αυτό που τρώει είναι κενό από τα σημαντικά θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται για να επιβιώσει και να λειτουργήσει αρμονικά.

Νηστικό (από θρεπτικά συστατικά) αρκούδι, δεν χορεύει σωστά…

Το χρονικό μιας παράστασης κυμαίνεται από 4 έως 5 ώρες κατ’ ελάχιστο, λαμβάνοντας υπόψη και την έγκαιρη προσέλευση των μικρών καλλιτεχνών. Ακόμη και αν έχει προηγηθεί ένα πλήρες γεύμα λίγη ώρα πριν την αποχώρηση από το σπίτι προς το χώρο της παράστασης, σε τρεις ώρες περίπου μετά το τελευταίο γεύμα, τα επίπεδα της γλυκόζης το αίμα θα έχουν αγγίξει τα χαμηλότερα επιτρεπτά επίπεδα για την ομαλή λειτουργία του εγκεφάλου. Οι συνήθης επιλογές είναι είτε να εξακολουθεί το παιδί να παραμένει νηστικό παγιδευμένο από το στρες της αναμονής για τη συνέχεια της παράστασης, είτε να τσιμπολογάει διαρκώς σταθερά μικροποσότητες από ανούσια σνακ.

Είτε συμβεί η πρώτη επιλογή που θα έχει ως αποτέλεσμα την σταδιακή εξάντληση του οργανισμού, είτε η δεύτερη, μασουλώντας διάφορα σνακ ιδιαίτερα πλούσια σε ζάχαρη ή αλάτι, που θα διαταράξουν και θα αποσυντονίσουν το σώμα, το τελικό αποτέλεσμα θα είναι να έχουμε ένα εκνευρισμένο παιδί πάνω στη σκηνή, με μειωμένες ικανότητες και αντοχές.

Οι απαιτήσεις μια πετυχημένης επίδειξης δεξιότητας

Μικρά σνακ πλούσια σε σύνθετους υδατάνθρακες όπως μια μέτρια φέτα κέικ ολικής άλεσης, μια ή δυο μπάρες δημητριακών, ένα μέτριο παστέλι, δυο τρία μπισκότα ολικής άλεσης, ένα μικρό κρύο σάντουιτς, ένα τοστ με μέλι ταχίνι, ένα μικρό σταφιδόψωμο, τρία τέσσερα μέτρια κριτσίνια, τέσσερις με πέντε ρυζογκοφρέτες, και κάθε ένα από τα προηγούμενα σε συνδυασμό με μια μικρή πηγή φρέσκια τροφής όπως δυο τρία καρότα, ένα μικρό βιολογικό αγγουράκι καλά πλυμένο με τη φλούδα, μια μέτρια μπανάνα, τρία τέσσερα βερίκοκα ή ένα έστω ένα κουτάκι χυμό που θα καταναλωθούν περίπου έως στο μέσο της παράστασης, θα δώσουν όλη την απαιτούμενου ενέργεια που θα χρειαστεί ώστε να βγάλουν με επιτυχία σε πέρας μέχρι και το τελευταίο λεπτό της παράστασης.

Η σωστή ενυδάτωση κατά τη διάρκεια της παράστασης είναι εξίσου σημαντική διότι βοηθά στην άριστη αξιοποίηση όλων των προσλαμβανόμενων θρεπτικών συστατικών, καθώς και την ομαλή μετάδοση των νευρικών σημάτων μεταξύ εγκεφάλου και μυϊκών ομάδων, που θα συμβάλουν στην άρτια τεχνική των παιδιών. Κάθε παιδί θα χρειαστεί να καταναλώσει με μικρές γουλιές ανά τακτικά διαστήματα, τουλάχιστον δυο μικρά μπουκάλια νερό του μισού λίτρου κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο θέατρο.

Επίσης, θα χρειαστεί περίπου δυο με τρεις ώρες πριν την έναρξη της παράστασης να έχει προηγηθεί ένα ελαφρύ γεύμα στο σπίτι, που να περιλαμβάνει μια μικρή μερίδα πρωτεΐνης όπως άπαχο κρέας ή ψάρι ή κοτόπουλο ή έστω μια μερίδα τυρί, μαζί με μια μικρή ποσότητα αμύλου όπως ψητή ή βραστή πατάτα ή ρύζι ή καλαμπόκι ή αρακά περίπου ένα φλιτζάνι του τσαγιού ή δυο λεπτές φέτες ψωμί, συνοδευμένα με μια μέτρια φρέσκια σαλάτα με δυο τρεις κουταλιές ελαιόλαδο.

Μια καλή θρεπτική αρχή αποτελεί το ήμισυ της επιτυχίας μιας πολυαναμενόμενης παράστασης.

Φυσικά όλες αυτές οι διατροφικές οδηγίες δεν αφορούν μόνο τις απαιτήσεις μιας και μόνο παράστασης αλλά σίγουρα και τις καθημερινές απαιτήσεις για φροντίδα τόσο των παιδιών μας όσο και ολόκληρης της οικογένειάς μας.

Η καθημερινότητα όλων μας απαιτεί πιά υψηλές προσδοκίες και η σωστή διατροφή μαζί με την τακτική άσκηση αποτελούν δυο μοναδικά εφόδια ώστε να μπορούμε να γευόμαστε την επιτυχία μιας ουσιαστικής και πανανθρώπινης ζωής.

Ευάγγελος Ζουμπανέας
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος και μπαμπάς τριών τέκνων που συμμετείχαν στην ετήσια παράσταση τον Ιούνιο 2015, της σχολής χορού Φωτεινής Παπαρούπα Λεοφώρος Ειρήνης 29, Πεύκη, Αττική www.springstudio.gr

Πηγή: http://diatrofi.gr/index.php/diaita/kathimerini-diatrofi/item/3814-%CE%9F%CE%B9-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82-%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%B9%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CF%80%CE%B5%CF%84%CF%85%CF%87%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B7%CF%82-%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7%CF%82

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone