Πότε να αρχίσω δίαιτα;

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone
Πότε να αρχίσω δίαιτα;

 

“Η καταλληλότερη στιγμή για να αρχίσω δίαιτα είναι από Δευτέρα. Μάλλον όχι· καλύτερα ας τελειώσουν οι γιορτές και μετά. Όμως τότε πλησιάζει και η ονομαστική μου εορτή και λίγο πιο μετά τα γενέθλια του παιδιού. Καλύτερα ας το αφήσω λίγο πριν το πρώτο μπάνιο στην παραλία».

Ποια είναι τελικά η σωστή απάντηση; Για να ξεκινήσει κάποιος ένα πρόγραμμα δίαιτας και να το ολοκληρώσει με επιτυχία θα πρέπει πρώτα από όλα να συμβουλευτεί την ζυγαριά του. Όχι αυτή που θα του/της δείξει το σωματικό βάρος, αλλά την ζυγαριά των αποφάσεων.

Φανταστείτε την ζυγαριά των αποφάσεων σαν μια ζυγαριά όμοια με αυτή που είχαν κάποτε τα μπακάλικα, όπου ο μπακάλης έβαζε από την μία την ζάχαρη, τις φακές, τις πρόκες κ.λ.π. και από την άλλη το αντίστοιχο βάρος που θέλαμε να ψωνίσουμε. Στην δική σας ζυγαριά θα πρέπει να συγκεντρώσετε όλα τα πλεονεκτήματα που θα έχετε με λιγότερο βάρος, αλλά είναι εξίσου σημαντικό να συγκεντρώσετε και όλα τα μειονεκτήματα/εμπόδια/δυσκολίες που θα υπάρξουν κατά την προσπάθεια της μείωσης του βάρους σας.

Συνήθως τα άτομα που αποφασίζουν να ξεκινήσουν μια δίαιτα έχουν στο μυαλό τους μόνο τα πιθανά οφέλη από τα αποτελέσματα της απώλειας βάρους. Ίσως να σκέφτονται ότι με την απώλεια βάρους θα βελτιώσουν την υγεία τους, την ψυχολογία τους, θα μπορούν να ανεβαίνουν τις σκάλες χωρίς να λαχανιάζουν, θα βελτιώσουν την εμφάνιση τους, θα έχουν περισσότερες επιλογές στην αγορά ρούχων, θα αρέσουν περισσότερο στον/στην σύζυγο, δεν θα ντρέπονται και βεβαίως θα υπάρχουν και άλλα θετικά στοιχεία που για τον καθένα μπορεί να είναι διαφορετικά.

Πόσοι όμως αναλογίζονται τα πιθανά εμπόδια πριν από την έναρξη της προσπάθειας; Ίσως κάποιοι να σκεφτούν ότι με την δίαιτα ενδεχομένως να νιώσουν το αίσθημα της στέρησης, τα φαγητά τους δεν θα έχουν τόσο αλάτι και τόσο λάδι όσο τα έχουν συνηθίσει, θα πρέπει να οργανωθούν για να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις του προγράμματος, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις λιγούρες και τις επιθυμίες που έχουν για γλυκό, δεν θα τους επιτρέπεται πια να πίνουν 5 ποτά κατά την νυκτερινή έξοδο, ίσως χρειαστεί να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο στην κουζίνα για την προετοιμασία των γευμάτων, ίσως χρειαστεί να έρθουν αντιμέτωποι με συναισθήματα και σκέψεις που τους ωθούν στην υπερκατανάλωση φαγητού.

Αφού τοποθετηθούν στην ζυγαριά όλα τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κατά την προσπάθεια απώλειας βάρους, θα φανεί προς τα πού αυτή γέρνει. Επειδή όμως το κάθε επιχείρημα μπορεί να έχει διαφορετική βαρύτητα, η αξιολόγηση τους θα πρέπει να γίνει με βάση το “ειδικό βάρος» του κάθε επιχειρήματος ξεχωριστά. Εάν για παράδειγμα έχω 8 πλεονεκτήματα και 4 μειονεκτήματα δεν σημαίνει αυτόματα ότι είμαι έτοιμος να ξεκινήσω δίαιτα. Εάν τα 4 μειονεκτήματα είναι πιο “βαριά» από τα 8 πλεονεκτήματα τότε ο δείκτης ετοιμότητας για δίαιτα είναι χαμηλός. Μπορούμε εύκολα να αξιολογήσουμε το “ειδικό βάρος» του κάθε επιχειρήματος ξεχωριστά βαθμολογώντας το με μια κλίμακα από το 1 έως το 5. Έστω ότι μια κυρία θέλει να αρχίσει δίαιτα και στην ζυγαριά των αποφάσεων της βαθμολογεί την υγεία με 2 πόντους και την αδυναμία να αντιμετωπίσει την κατανάλωση γλυκών αργά το βράδυ μπροστά στην τηλεόραση με 4 πόντους. Σ’ αυτό το παράδειγμα το ένα επιχείρημα δεν εξουδετερώνει το άλλο αλλά η ζυγαριά γέρνει στην πλευρά με τα μειονεκτήματα.

Το άθροισμα των επιχειρημάτων στην πλευρά των πλεονεκτημάτων από την μια και των μειονεκτημάτων από την άλλη θα δώσει μια ξεκάθαρη απάντηση για το πόσο έτοιμος είναι κάποιος να ξεκινήσει τη δίαιτα. Επιπλέον, αυτή η διαδικασία θα χαρτογραφήσει την πορεία της θεραπείας βάζοντας προτεραιότητες για τα ζητήματα που χρειάζεται να αντιμετωπιστούν άμεσα.

Για να απαντήσω λοιπόν στο αρχικό ερώτημα (πότε να αρχίσω δίαιτα;) θα έλεγα ότι δεν υπάρχει ιδανική χρονική περίοδος για να το πράξει κάποιος. Δεν πρόκειται να έρθει μια πιο εύκολη μέρα μόνο και μόνο επειδή πέρασαν τα Χριστούγεννα και χορτάσαμε από μελομακάρονα και κουραμπιέδες ή επειδή πλησιάζει καλοκαίρι ή επειδή έχετε αφήσει πίσω τα γενέθλια σας. Αν κάτι δεν μπορώ να το ξεκινήσω τώρα, δεν θα μπορώ ούτε αύριο. Ο Δαλάι Λάμα σε ένα από τα αποφθέγματα του είπε ότι υπάρχουν δύο ημέρες τον χρόνο όπου δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Η μία είναι το χθες και η άλλη είναι το αύριο. Η μέρα που μπορείς να αγαπήσεις, να προσευχηθείς, μα πάνω από όλα να ζήσεις είναι το σήμερα. Δεν έχω την ψευδαίσθηση ότι στο μυαλό του είχε την δίαιτα αλλά δεν βλέπω σε πιο τομέα της ζωής μας δεν ταιριάζει η παραπάνω διαπίστωση. Το κλειδί της επιτυχίας είναι να είναι κανείς συνειδητοποιημένος για την προσπάθεια που θα κάνει. Τα όποια μειονεκτήματα ισχύουν για τον καθένα μπορούν να αντιμετωπιστούν με εναλλακτικές συμπεριφορές. Απαραίτητη προϋπόθεση για την αντιμετώπιση τους είναι η αναγνώριση και η καταγραφή τους. Όσοι μπουν στην διαδικασία να “ζυγίσουν» τα υπέρ και τα κατά πριν από την έναρξη του προγράμματος θα έχουν θέσει τα πιο γερά θεμέλια για την ολοκλήρωση και την επιτυχία του.

  • δίαιτα

Πηγή: http://diatrofi.gr/index.php/diaita/diaites/item/3960-%CE%A0%CF%8C%CF%84%CE%B5-%CE%BD%CE%B1-%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%AF%CF%83%CF%89-%CE%B4%CE%AF%CE%B1%CE%B9%CF%84%CE%B1

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone