Το βάρος στην ζυγαριά μετά τις γιορτές

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone
to baros sth zygaria meta tis giortes

 

Μάθαμε και ξανά είπαμε τις θερμίδες των γιορτών, σχεδιάσαμε τις εξόδους και τα γεύματα μας, περάσαμε καλά, αλλά, η ζυγαριά μας την επόμενη μέρα, είτε προσέξαμε, είτε όχι, δείχνει 2-3 κιλά παραπάνω! Και εκεί αρχίζουμε να μετανιώνουμε είτε για ό,τι φάγαμε, είτε για ό,τι δεν φάγαμε. Τι όμως είναι αυτό το παραπάνω βάρος, που μας κάνει δώρο η ζυγαριά;

Η απάντηση είναι απλή: άπεπτη τροφή και νερό! Δυστυχώς, η ζυγαριά, ο μεγάλος κριτής για πολλούς ανθρώπους, αυτός που θα αποφανθεί για το αν θα πάει καλά η μέρα, η χρονιά κλπ, δείχνει μόνο ένα νούμερο. Ο άνθρωπος όμως είναι “περισσότερα». Δεν είναι μόνο λίπος, αλλά και μυϊκή μάζα, οστά, όργανα, νερό και γλυκογόνο και στα δύο τελευταία οφείλονται κατά κόρον οι μεγάλες διακυμάνσεις κιλών από την μια μέρα στην άλλη.

Για να πάρουμε λοιπόν 1kg λίπους, θέλουμε κατά εκτίμηση 7000kcal/θερμίδες παραπάνω, από αυτές που έχουμε ανάγκη. Δηλαδή, όταν ένας μέσος ενήλικας θέλει 2000kcal θερμίδες την ημέρα, αν η ζυγαριά “λέει» ότι πήρε 2 κιλά, την προηγούμενη μέρα έφαγε 2000+7000×2=16000 θερμίδες!

Και όμως, έχει υπολογιστεί ότι η απόλαυση του εορταστικού τραπεζιού αποδίδει κατά μέσο όρο περίπου 3000-4500kcal/ θερμίδες ανά άτομο! Άρα η ζυγαριά τι δείχνει; Σίγουρα πάντως, τα επιπλέον κιλά δεν είναι δώρο του Αγίου Βασίλη και σίγουρα δεν είναι λίπος.

Πάμε λοιπόν να δούμε το πρώτο αίτιο. Όταν το σώμα δέχεται όγκο τροφής. αλλά και υγρών, μεγαλύτερο από ότι έχει συνηθίσει και επιπλέον όταν η τροφή είναι μαγειρεμένη με πιο πολύ αλάτι και καρυκεύματα, δυσκολεύεται να την μεταβολίσει και να την αποβάλλει τόσο γρήγορα. Ακόμα και αν κανείς έτρωγε ένα κιλό μπρόκολο νερόβραστο με πολύ αλάτι, την άλλη μέρα η ζυγαριά θα του έλεγε: Πάχυνες! Το σώμα όμως θέλει τουλάχιστον ένα με δυο εικοσιτετράωρα για να μεταβολίσει πλήρως την τροφή και να αποφανθεί αν θα καεί ή θα γίνει λίπος. Άρα λοιπόν, μετά από ένα πλούσιο γεύμα κατακτάται νερό και πρέπει να βοηθήσουμε το γαστρεντερικό μας, αλλά και το λεμφικό μας σύστημα, με ήπια διατροφή και “κίνηση» για να δουλέψουν πιο σκληρά, γεγονός που έρχεται σε αντιπαράθεση με το “καθιστικό» πρότυπο των γιορτών.

Στο δεύτερο αίτιο, και αν μάλιστα πριν τις γιορτές κάναμε αυστηρή δίαιτα, αναμένεται να έχει πιο βαρύ αποτέλεσμα στην ζυγαριά και αφορά το γλυκογόνο. Συνήθως οι αυστηρές δίαιτες, χαμηλές σε υδατάνθρακες, αδειάζουν τα αποθέματα γλυκογόνου του οργανισμού. Το γλυκογόνο είναι η “αποθήκη” υδατανθράκων και αν είναι σχετικά λίγο, στο συκώτι και στο μυϊκό σύστημα. Ακόμα και αυτή η μικρή ποσότητα γλυκογόνου κάνει θαύματα στην ζυγαριά, δρώντας σαν “σφουγγάρι». Υπολογίζεται ότι το γλυκογόνο μπορεί να αποτελέσει το 8% του βάρους του συκωτιού και το 1,5-2,5% του βάρους των σκελετικών μυών. Αυτό σημαίνει ότι ένας μέσος άνδρας, μπορεί να έχει 75-100γρ. γλυκογόνου στο συκώτι και 250-400γρ. στους μύες. Για κάθε 1 γραμμάριο γλυκογόνου, το σώμα αποθηκεύει μαζί έως και 4 γραμμάρια νερού. Συνολικά, αν υπάρχουν περίπου 500γρ. γλυκογόνου στο σώμα μας, το βάρος αυτό περίπου στα 2,5 κιλά, μαζί με το νερό που δεσμεύεται. Επομένως, είτε όταν το σώμα αναγκάζεται να κάψει γλυκογόνο, είτε όταν όπως τώρα, μετά τις “υδατανθρακικές” γιορτές, αναπληρώνει γλυκογόνο, η ζυγαριά αντανακλά αυτή την μεταβολή και όχι την μεταβολή λίπους ή άλλης μάζας.

Συνοψίζοντας, ακόμα και σύμφωνα με μελέτες (δες τον σύνδεσμο) ή με την θεωρία “set point» του βάρους, το βάρος μας δεν πρόκειται να αυξηθεί από τις γιορτές, εφόσον θυμόμαστε την διατροφή και την άσκησή μας και τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου. Για αυτό λοιπόν οι ζυγαριές- τα “καλικαντζαράκια» των γιορτών, και όλου του χρόνου, ας κρυφτούν στα πατάρια και εμείς ας επιστρέψουμε στο καθήκον μας, να φροντίζουμε σωστά το σώμα μας και να μαζεύουμε στιγμές στο ταξίδι της ζωής!

Οι γιορτές δεν παχαίνουν:

  • βάρος
  • ζυγαριά

Πηγή: http://diatrofi.gr/index.php/diaita/diaites/item/4011-%CE%A4%CE%BF-%CE%B2%CE%AC%CF%81%CE%BF%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B6%CF%85%CE%B3%CE%B1%CF%81%CE%B9%CE%AC-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%AC-%CF%84%CE%B9%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%81%CF%84%CE%AD%CF%82

ΚοινοποίησηShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone