Περιορισμός κορεσμένων λιπαρών; Το όφελος εξαρτάται από την αντικατάστασή τους


ΚοινοποίησηShare on Facebook1Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Το διατροφικό λίπος είναι ένα αναπόσπαστο μέρος της διατροφής μας, αλλά απαιτεί προσοχή τόσο ως προς τη συνολική ποσότητα όσο και την ποιότητα του.

Η σημασία του διαιτητικού λίπους

Το διατροφικό λίπος αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της διατροφής μας, συμβάλλει στην προσθήκη αρώματος και γευστικότητας στις τροφές και είναι απαραίτητο για τις περισσότερες διεργασίες μαγειρέματος. Παράλληλα, το διατροφικό λίπος είναι πηγή ενέργειας, πηγή βασικών λιπαρών οξέων και φορέας των λιποδιαλυτών βιταμινών, ενώ βελτιώνει και την απορρόφηση των λιποδιαλυτών θρεπτικών ουσιών.

Η μέχρι τώρα βιβλιογραφία στηρίζει την πρόσληψη των ακόρεστων λιπαρών οξέων και κυρίως την πρόσληψη των μονοακόρεστων (ελαιόλαδο) και των πολυακόρεστων (ω3) ενώ συστήνει τον περιορισμό της κατανάλωσης των κορεσμένων και των τρανς λιπαρών οξέων (τυριά, επεξεργασμένα κρέατα, γαλακτοκομικά). Αν και οι συστάσεις στηρίζουν τα καλά λιπαρά, έρευνες έχουν δείξει ότι παγκοσμίως δεν καταναλώνουμε αυτά τα λιπαρά όσο πρέπει, τουλάχιστον σύμφωνα με τις ισχύουσες συστάσεις. Στην Ελλάδα, σχεδόν το 90% του πληθυσμού καταναλώνει κορεσμένα λιπαρά περισσότερο από το 10% ενώ περίπου το 40% του πληθυσμού καταναλώνει <6% πολυακόρεστα (οι ισχύουσες συστάσεις είναι για 10%).

Λιπαρά και καρδιαγγειακός κίνδυνος

Η ποιότητα και η ποσότητα του λίπους που περιέχεται στη διατροφή μας θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς τροποποιήσιμους παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την ανάπτυξη της νόσου. Συγκεκριμένα, για την καλύτερη καρδιαγγειακή υγεία, οι τρέχουσες διαιτητικές συστάσεις συμβουλεύουν τη μείωση της πρόσληψης κορεσμένων λιπαρών οξέων για τη μείωση της στεφανιαίας νόσου (CHD), αν και υπάρχουν πρόσφατα ευρήματα που αρχίζουν να αμφισβητούν τον επιβαρυντικό ρόλο των κορεσμένων, αναφέροντας ότι ίσως και να μην είναι τόσο επιβαρυντικά.

Εμείς γνωρίζουμε ότι ο κίνδυνος στεφανιαίας νόσου μειώνεται όταν τα κορεσμένα λιπαρά οξέα αντικαθίστανται με πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (PUFA), όχι όμως όταν αντικαθίστανται από απλούς υδατάνθρακες. Σε πληθυσμούς που καταναλώνουν δυτικού τύπου δίαιτα, η αντικατάσταση του 1% της ενέργειας από κορεσμένα από πολυακόρεστα λιπαρά οξέα μειώνει την LDL χοληστερόλη και είναι πιθανό να προκαλέσει μείωση της συχνότητας της ΣΝ κατά 2-3%. Η επιπλέον έρευνα είναι απαραίτητη για να διευκρινιστεί ο ρόλος των SFA σε σχέση με συγκεκριμένες μορφές των υδατανθράκων με τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου.

Ταυτόχρονα, η πρόσληψη διατροφικής χοληστερόλης συσχετίζεται με χαμηλότερο καρδιακό κίνδυνο. Συγκεκριμένα, έχει φανεί πως υπάρχει μικρή επίδραση της διαιτητικής χοληστερόλης επί της αναλογίας LDL:HDL και, όσον αφορά τα “επικίνδυνα» τρόφιμα, τα μεν αβγά δεν αυξάνουν τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου στο γενικό πληθυσμό, ενώ η μέτρια κατανάλωση των οστρακοειδών, ως μέρος ενός ισορροπημένου διαιτολογίου, δε δημιουργεί κανένα πρόβλημα.

Συμπερασματικά

Eίναι σημαντικό να δίνουμε έμφαση στην σπουδαιότητα μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής, που σημαίνει να καταναλώνουμε τη σωστή ποσότητα τροφής, που αντιστοιχεί στις ενεργειακές μας ανάγκες και να τρώμε μια ποικιλία τροφών, που να περιλαμβάνει αφθονία φρούτων και λαχανικών, προϊόντων ολικής αλέσεως, και υγιεινών ελαίων και λιπών. Μια καλά ισορροπημένη διατροφή, που βοηθά στο να προστατέψουμε την καρδιά μας, πρέπει είναι πλούσια σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (από τρόφιμα όπως το ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί, οι σπόροι, τα ψάρια, τα έλαια και τα φυτικά προϊόντα επάλειψης π.χ. ταχίνι) και χαμηλή σε κορεσμένα λίπη (όπως τα τυριά, τα αλλαντικά και τα προϊόντα κρέατος).

Η σύσταση για την πρόσληψη λίπους για το γενικό πληθυσμό και σύμφωνα με επιστημονικές εταιρείες και οργανισμούς όπως η Αμερικάνικη Καρδιολογική Εταιρία, παρ’ όλα τα πρόσφατα δημοσιεύματα, εξακολουθεί να είναι η μείωση πρόσληψης κορεσμένου λίπους και η παράλληλη αύξηση της πρόσληψης πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. Αυτό όμως που έχει σημασία, πέρα από τη μείωση της πρόσληψης κορεσμένου λίπους μεμονωμένα, είναι η αντικατάστασή τους από πολυακόρεστα λιπαρά οξέα καθώς και το σύνολο της ποιότητας της διατροφής μας. Η μείωση των κορεσμένων λιπαρών θα πρέπει πάντα να συνοδεύεται από συστάσεις για την αύξηση της κατανάλωσης φυτικών ελαίων με υψηλή περιεκτικότητα σε πολυακόρεστα λιπαρά.

ΠΗΓΗ: Li Y, Hruby A, Bernstein A et al. Saturated Fats Compared With Unsaturated Fats and Sources of Carbohydrates in Relation to Risk of Coronary Heart Disease. Journal of the American College of Cardiology. 2015;66(14):1538-1548.

The post Περιορισμός κορεσμένων λιπαρών; Το όφελος εξαρτάται από την αντικατάστασή τους appeared first on KaliKardia.gr.

Πηγή: http://www.kalikardia.gr/periorismos-koresmenon-liparon-to-ofelos-exartatai-apo-tin-antikatastasi-tous/

ΚοινοποίησηShare on Facebook1Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone