Πρωτεΐνες: Η ποικιλία είναι το κλειδί


ΚοινοποίησηShare on Facebook3Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone

Πρωτεΐνες: Η ποικιλία είναι το κλειδί

Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε τη λέξη πρωτεΐνη;

Το κρέας, θα πείτε οι περισσότεροι και θα έχετε –ασφαλώς- δίκιο, καθώς το κόκκινο κρέας ανήκει πράγματι στην κατηγορία της ζωικής πρωτεΐνης, μαζί με τα πουλερικά, τα ψάρια, τα θαλασσινά, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά.

Κάποιοι άλλοι (σίγουρα λιγότεροι) ίσως να αναφέρετε ως βασική πηγή πρωτεΐνης τα όσπρια. Και εσείς θα είστε σωστοί, διότι εκτός από τη ζωική πρωτεΐνη υπάρχει και η φυτική, βασικές πηγές της οποίας είναι τα όσπρια, οι ξηροί καρποί, οι σπόροι, η σόγια, τα εμπλουτισμένα δημητριακά και τα λαχανικά.

Βέβαια, οι πρωτεΐνες των φυτικών τροφών, συνήθως περιέχουν σε μικρότερη ποσότητα κάποιο ή κάποια απαραίτητα αμινοξέα, σε αντίθεση με την πρωτεΐνη του κρέατος, η οποία περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα σε επαρκή ποσότητα και θεωρείται μια «πλήρης» πρωτεΐνη.

Ακόμη λιγότεροι θα σκεφτούν ότι η πρωτεΐνη δημιουργεί τον μυϊκό ιστό, και σχεδόν κανείς δεν θα πει ότι η πρωτεΐνη υπάρχει σε όλο το σώμα, από τον μυϊκό ιστό μέχρι το δέρμα, τα μαλλιά, τα νύχια, τον εγκέφαλο, την καρδιά, τα νεφρά, το συκώτι, τους πνεύμονες, τα οστά, το αίμα, σε διαφορετικά όμως ποσοστά.

Εσύ ξέρεις τι είναι η Πρωτεΐνη; Ποια είναι τα “δομικά συστατικά” της; Γνωρίζεις ότι υπάρχει “ποικιλία” στην ποιότητα των πρωτεϊνών; Για να μάθετε περισσότερα για την περιεκτικότητα κάθε κατηγορίας τροφής σε πρωτεΐνη, τις ανάγκες του κάθε οργανισμού σε αυτό το πολύτιμο συστατικό, ανάλογα το φύλο του, την ηλικία του και την κατάσταση της υγείας του, συμβουλευτείτε το infographic «Πρωτεΐνες: Η ποικιλία είναι το κλειδί».

Θα βρείτε επίσης κάποια χρήσιμα tips για να αυξήσετε την ποσότητα της πρωτεΐνης που καταλώνετε, θωρακίζοντας παράλληλα την υγεία σας.

Πρωτεΐνες: Η ποικιλία είναι το κλειδί

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

DRI, Dietary Reference Intakes for energy, carbohydrate, fiber, fat, fatty acids, cholesterol, protein and amino acids, Food and Nutrition Board, Institute of Medicine of the National Academies, The National Academy Press, Washington D.C.,www.nap.edu

CDC, Centre for Disease Control and Prevention website, Nutrition Topics, Nutrition for Everyone, Nutrition Basics, Protein, (updated on 4th October 2012). http://www.cdc.gov/nutrition/everyone/basics/protein.html

“With Protein Foods, variety is the key. 10 tips for choosing protein”, 10 tips Nutrition Education Series, USDA, United States Department of Agriculture, DG Tips No. 6, June 2011. www.ChooseMyPlate.gov

Position of the American Dietetic Association, Dieticians of Canada, and the American College of Sports Medicine: Nutrition and Athletic Performance, J Am Diet Assoc. 2009; 109:509-527.

Position of the American Dietetic Association and Dietitians of Canada: Vegetarian diets. JADA, 2003; 103(6) 748 – 765.

EUFIC, European Food Information Council website, Διατροφή, Πρωτεΐνες «Το εργοστάσιο παραγωγής πρωτεϊνών», Food Today 2001, http://www.eufic.org/article/el/nutrition/protein/artid/protein-powerhouse/

 

Πηγή: https://www.mednutrition.gr

ΚοινοποίησηShare on Facebook3Tweet about this on TwitterShare on Google+0Print this pageEmail this to someone