Παιδική παχυσαρκία: οδηγός αντιμετώπισης για όλη την οικογένεια


ΚοινοποίησηShare on Facebook17Tweet about this on TwitterShare on Google+1Print this pageEmail this to someone

Auto Draft

Από την Τριάδα Τσαπράζη

Εάν ένα παιδί είναι υπέρβαρο ή παχύσαρκο, αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα μόνο του παιδιού αλλά ολόκληρης της οικογένειας.

Υπάρχουν διάφοροι λόγοι που συντελούν στην αύξηση του σωματικού βάρους ενός παιδιού και οι πιο σημαντικοί είναι τα γονίδια και το οικογενειακό περιβάλλον. Πιο συγκεκριμένα, εάν ο ένας από τους δύο γονείς είναι παχύσαρκος τότε το παιδί έχει 50% πιθανότητες να γίνει και το ίδιο παχύσαρκο ενώ αν είναι και οι δύο γονείς παχύσαρκοι οι πιθανότητες αυξάνονται στο 80%.

Αρχικά πρέπει να αποκλειστούν τυχόν παθολογικά αίτια που μπορεί να σχετίζονται με την πρόσληψη βάρους και στη συνέχεια θα πρέπει να υιοθετηθούν πιο υγιεινές συνήθειες από όλη την οικογένεια. Το παιδί σας δε θα επιτύχει στην προσπάθεια απώλειας βάρους αν μασουλάει αγγουράκια ενώ όλοι οι υπόλοιποι «τσακίζουν» πίτσες και κρέπες. Συνεπώς πρέπει να δώσετε προσοχή στη βελτίωση των διατροφικών συνηθειών όλων αλλά και στην αύξηση της φυσικής δραστηριότητας καθώς ο μοναδικός τρόπος να χαθεί βάρος είναι μειωθούν οι καταναλισκόμενες θερμίδες και να αυξηθούν οι δαπανώμενες.

Καλύτερες διατροφικές συνήθειες:

  • Προγραμματίστε τα γεύματά σας προκαταβολικά και δώστε έμφαση σε φρούτα, λαχανικά και τρόφιμα που δεν έχουν υποστεί επεξεργασία.
  • Αποφύγετε «γρήγορα φαγητά».
  • Φάτε στο σπίτι και όχι σε ταχυφαγεία.
  • Μετατρέψτε τα γεύματά σας σε μια ευχάριστη οικογενειακή δραστηριότητα. Μαζευτείτε στο τραπέζι, κλείστε την τηλεόραση και προσπαθήστε να τρώτε πιο αργά.
  • Σερβίρετε μικρότερες μερίδες. Δώστε προσοχή στα πιάτα σερβιρίσματος. Η ίδια μερίδα σε ένα μέτριο πιάτο φαίνεται πολύ πιο χορταστική από ότι σε ένα μεγαλύτερο.
  • Μάθετε τι τρώει το παιδί σας στο σχολείο και στα σπίτια των φίλων του. Μιλήστε του για το πως μπορεί να κάνει πιο υγιεινές επιλογές.
  • Μη χρησιμοποιείτε το φαγητό ως επιβράβευση.
  • Περιορίστε τα πολλά σνακ ιδίως αυτά που καταναλώνονται μπροστά στην τηλεόραση.
  • Διδάξτε στα παιδιά να τρώνε μόνο όταν πεινάνε και όχι όταν νιώθουν ανία, μοναξιά κ.α.
  • Μην πιέζετε τα παιδιά να αδειάσουν το πιάτο τους. Αν αισθάνονται χορτάτα, αφήστε τα να διακόψουν το φαγητό τους.
  • Μην απαγορεύσετε τελείως τα γλυκίσματα και τις λιχουδιές γιατί η απαγόρευση μπορεί να έχει τα αντίστροφα αποτελέσματα. Μπορούν να τα καταναλώνουν με μέτρο.
  • Πάρτε τα παιδιά σας μαζί όταν ψωνίζετε τρόφιμα για να μάθουν πως να επιλέγουν σωστά.
  • Προτρέψτε τα να μην παραλείπουν ποτέ το πρωινό τους.
  • Περιορίστε τα αναψυκτικά και άλλα ροφήματα που περιέχουν πολλά σάκχαρα.

Αύξηση φυσικής δραστηριότητας για όλη την οικογένεια.

Οι γονείς αποτελούν πρότυπα για τα παιδιά τους πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να δίνουν οι ίδιοι το καλό παράδειγμα. Η άσκηση μπορεί να γίνει διασκεδαστική, να φέρει πιο κοντά όλα τα μέλη της οικογένειας και συντελεί σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Πράγματα που μπορείτε να κάνετε μαζί είναι για παράδειγμα το περπάτημα, η ποδηλασία, το jogging.

Ιδέες για παιχνίδια στο διαμέρισμα:

  • Χορός, καραόκε με χορό
  • Μιμήσεις και μαντέματα
  • Μαριονέτες
  • Κρυφτό
  • 1,2,3 Στοπ

Στην αυλή, στην ταράτσα, στον κήπο και στην παραλία:

  • Λάστιχο
  • Σχοινάκι
  • Κουτσό
  • Ποδόσφαιρο
  • Στεφάνι
  • Ρακέτες
  • Ποδήλατο, πατίνια
  • Μπάλες, μπαλόνια
  • Πέταγμα χαρταετού

 

Πλεονεκτήματα της άσκησης (για μικρούς και μεγάλους):

  • Βοηθά στην καλύτερη συγκέντρωση
  • Τονώνει την αυτοπεποίθηση
  • Ανακουφίζει από το άγχος
  • Βοηθά στον έλεγχο του βάρους
  • Χαρίζει χαρά και ηρεμία
  • Προσφέρει καλύτερο ύπνο

Κλείνοντας, θα πρέπει να δεχτούμε ότι η παιδική παχυσαρκία αποτελεί ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας το οποίο στην πλειοψηφία των περιπτώσεων οδηγεί σε παχυσαρκία και στην ενήλικο ζωή με ό,τι αυτή συνεπάγεται (αυξημένο κίνδυνο για εμφάνιση διαβήτη τύπου 2, υπέρταση, υπερλιπιδαιμία, καρδιαγγειακά). Η συνήθης έκφραση της γιαγιάς ότι τα παραπανίσια κιλά θα γίνουν μπόι όχι απλά λανθασμένη είναι αλλά αντιθέτως οι παιδίατροι προειδοποιούν ότι το αυξημένο βάρος θα έχει σαν αποτέλεσμα πρόωρη σύγκλειση των επιφύσεων των οστών και ωρίμανση άρα κατά συνέπεια χαμηλό ύψος.

 

Πηγή: http://theamagazine.gr

ΚοινοποίησηShare on Facebook17Tweet about this on TwitterShare on Google+1Print this pageEmail this to someone

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *