Γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση: Διατροφικός οδηγός «επιβίωσης»


ΚοινοποίησηShare on Facebook20Tweet about this on TwitterShare on Google+1Print this pageEmail this to someone

Γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση: Διατροφικός οδηγός «επιβίωσης»Εάν μετά από κάποιο γεύμα έχετε ποτέ αισθανθεί έντονο κάψιμο λίγο πιο πάνω από το στομάχι, τότε ίσως είναι η καούρα που προκαλεί η Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμηση (ΓΟΠ). Κάτι τέτοιο βέβαια θα πρέπει να διαγνωστεί από τον ιατρό σας ενώ και εδώ η διατροφή μπορεί να εξομαλύνει πολύ τα συμπτώματα. Η ενόχληση αυτή προκαλείται όταν η βαλβίδα που συγκρατεί το περιεχόμενο του στομάχου χαλαρώσει και το όξινο περιεχόμενο των υγρών της πέψης και της τροφής, ανέβει προς τον σωλήνα του οισοφάγου.

Πολύπλευρη αντιμετώπιση

Η αντιμετώπιση της ΓΟΠ δεν αφορά μόνο τη λήψη κάποιας φαρμακευτικής αγωγής, αλλά ολιστικές αλλαγές στον τρόπο ζωής και τις καθημερινές συνήθειες. Για παράδειγμα το άγχος, το κάπνισμα, ο ύπνος αμέσως μετά το φαγητό, τα μεγάλα γεύματα και τα επιπλέον κιλά, σίγουρα δεν ευνοούν την εμφάνιση των συμπτωμάτων.

Ο ρόλος της διατροφής: Η διατροφή και τα συστατικά της αποτελούν μία από τις καταστάσεις τις οποίες ο άνθρωπος μπορεί να πάρει στα χέρια του για να μειώσει το πόσο συχνά τον επισκέπτονται τα συμπτώματα της παλινδρόμησης.

Υπάρχει λάθος και σωστό στις διατροφικές συνήθειες; Κάποιες τροφές κατά κανόνα αυξάνουν τα συμπτώματα της ΓΟΠ, ενώ κάποιες άλλες θεωρούνται ασφαλείς επιλογές. Δεν υπάρχει όμως ομοφωνία, καθώς ενώ για παράδειγμα τα εσπεριδοειδή μπορεί να ενοχλούν μία ομάδα ατόμων, άλλοι ασθενείς με ΓΟΠ τα καταναλώνουν χωρίς δυσάρεστες συνέπειες. Για να εντοπίσετε ποια είναι εκείνα τα φαγητά που σε εσάς εντείνουν τα συμπτώματα, κρατήστε ένα ημερολόγιο γευμάτων/ συμπτωμάτων. Τα τρόφιμα που σας ενοχλούν περισσότερο, φροντίστε να μην τα καταναλώνετε με άδειο στομάχι ούτε σε μεγάλη ποσότητα ή συχνότητα.

Ακολουθούν ανά ομάδα τροφίμων τα φαγητά που συνήθως ερεθίζουν ή θεωρούνται καταλληλότερα για όσους υποφέρουν από τα συμπτώματα της ΓΟΠ.

ΠροτιμήστεΠεριορίστε
ΦΡΟΥΤΑΜήλα, αχλάδια, μπανάνες, αποξηραμένα φρούταΕσπεριδοειδή (πορτοκάλι, λεμόνι, γκρέιπφρουτ)
ΛΑΧΑΝΙΚΑΠράσινα φυλλώδη λαχανικά, αγγούρι, καρότα, φασολάκια, πατάτεςΝτομάτα, σάλτσα ντομάτας, κρεμμύδι, τηγανητές πατάτες
ΚΡΕΑΣΚομμάτια κρέατος χαμηλά σε λιπαρά (κιλότο, νουά φιλέτο)Κομμάτια κρέατος με πολλά λιπαρά (σπαλομπριζόλα, λαιμό, παϊδάκια)
ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ & ΑΥΓΑΆπαχα γαλακτοκομικά, ασπράδια αυγώνΓαλακτοκομικά πλήρη σε λιπαρά, βούτυρο, κρόκοι αυγών
ΣΙΤΗΡΑΠαξιμάδια, κριτσίνια, δημητριακά πρωινού, μακαρόνια, ρύζι, ψωμίΛιπαρά σνακς και σφολιατοειδή
ΡΟΦΗΜΑΤΑΝερό, χυμός μήλου/ μπανάναςΑλκοόλ, ανθρακούχα, καφεϊνούχα, χυμοί εσπεριδοειδών
ΑΛΛΑΜαστίχα Χίου, χαμομήλι, γλυκόριζα, ελαιόλαδοΜέντα, σοκολάτα, καυτερά, τηγανητά, σάλτσες

Μαστίχα- ένα τρόφιμο κλειδί για την αντιμετώπιση

Ενώ αρκετά φάρμακα είναι αποτελεσματικά για την αντιμετώπιση της παλινδρόμησης, ενδέχεται να έχουν παρενέργειες όπως η δυσκοιλιότητα και η κόπωση. Πολλά τρόφιμα έχουν χρησιμοποιηθεί παραδοσιακά για την αντιμετώπιση της καούρας. Εκείνο όμως που έχει τραβήξει πολύ πρόσφατα το ενδιαφέρον των επιστημόνων και μας έχει κάνει εθνικά υπερήφανους είναι η Μαστίχα Χίου. Προϊόν με Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης που φύεται αποκλειστικά στη νότια Χίο, η Μαστίχα Χίου έχει πλέον αναγνωρισθεί και από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων, ως ένα φυσικό φάρμακο που παραδοσιακά χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση των πεπτικών συμπτωμάτων όπως είναι και η ΓΟΠ.

Σωστές διατροφικές επιλογές, απώλεια περιττών κιλών και εγκράτεια αποτελούν τα σημαντικότερα διατροφικά εργαλεία «επιβίωσης» ενός ατόμου με ΓΟΠ.

Πηγή: https://www.mednutrition.gr

ΚοινοποίησηShare on Facebook20Tweet about this on TwitterShare on Google+1Print this pageEmail this to someone

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *