Τα επίπεδα χοληστερόλης βελτιώνονται με δίαιτες πλούσιες σε καλά λιπαρά

Η ιστορία της σοκολάτας

Για πολύ καιρό είχε επικρατήσει η άποψη ότι οι δίαιτες με χαμηλά λιπαρά είναι η λύση για τη μείωση του σωματικού βάρους, τον έλεγχο της χοληστερίνης και την προστασία από προβλήματα υγείας. Τώρα όμως ξέρουμε ότι σημασία δεν έχει μόνο η ποσότητα λιπαρών που καταναλώνουμε, αλλά και το είδος των λιπαρών. Για αυτό το λόγο διαχωρίζουμε τα λιπαρά σε “καλά» και “κακά». Τα “κακά» λιπαρά αυξάνουν τη χοληστερίνη και τον κίνδυνο εκδήλωσης συγκεκριμένων ασθενειών, ενώ τα “καλά» λιπαρά προστατεύουν την καρδιά και προάγουν την υγεία. Τα λιπαρά που συναντάμε στη διατροφή μας ανήκουν σε 4 κατηγορίες: τα μονοακόρεστα, πολυακόρεστα (συμπεριλαμβανομένων και των ωμέγα 3 λιπαρών), τρανς και κορεσμένα.
Ακόρεστα λιπαρά και έλαια
Τα ακόρεστα λιπαρά ανήκουν στα “καλά» λιπαρά και αποτελούν μέρος μιας υγιεινής διατροφής. Η κατανάλωση τροφίμων με μεγάλη περιεκτικότητα σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά βελτιώνει τα επίπεδα χοληστερίνης στο αίμα και μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών ασθενειών. Επίσης, αυτά τα λιπαρά βοηθούν την ινσουλίνη και τον έλεγχο του ζαχάρου, που είναι πολύ σημαντικό για ασθενείς με διαβήτη τύπου 2. Τα μονοακόρεστα λιπαρά μπορούμε να τα βρούμε στο αβοκάντο, στις ελιές και στους ξηρούς καρπούς. Τα πολυακόρεστα λιπαρά υπάρχουν στα καρύδια, στο σουσάμι, στο λιναρόσπορο και στα λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός, ο τόνος και η πέστροφα.
Τρανς λιπαρά
Τα τρανς λιπαρά θεωρούνται τα πιο επικίνδυνα λιπαρά για την υγεία μας. Μικρές ποσότητες φυσικών τρανς λιπαρών μπορούν να βρεθούν στο κρέας και στα γαλακτοκομικά προϊόντα αλλά το πρόβλημα βρίσκεται στα επεξεργασμένα τρανς λιπαρά. Τα τρανς δημιουργούνται μέσω μιας διαδικασίας η οποία ονομάζεται υδρογόνωση. Αυτά τα υδρογονημένα λίπη έχουν την ιδιότητα να συντηρούν τα τρόφιμα, γι’αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται ευρέως στα συσκευασμένα τρόφιμα. Η αρνητική συνέπεια των τρανς λιπαρών είναι ότι αυξάνουν την LDL , την “κακή» χοληστερίνη, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, εγκεφαλικού και διαβήτη. Η προτεινόμενη ποσότητα τρανς λιπαρών ημερησίως ανέρχεται σε λιγότερο από 2 gr ανά ημέρα.
Κορεσμένα λιπαρά
Οι απόψεις για τα κορεσμένα λιπαρά διίστανται. Ο Αμερικανικός Οργανισμός για την Καρδιά και ο Αμερικανικός Οργανισμός για τον Διαβήτη υποστηρίζουν ότι τα κορεσμένα λιπαρά στο σύνολό τους μπορούν να προκαλέσουν καρδιακές ασθένειες και εγκεφαλικό. Κάποιοι διατροφολόγοι όμως πιστεύουν ότι τα κορεσμένα λιπαρά που προέρχονται από πηγές υψηλής διατροφικής αξίας, όπως το κρέας και τα γαλακτοκομικά, δεν βλάπτουν την υγεία μας. Υποστηρίζουν ότι τα κορεσμένα λιπαρά που πρέπει να αποφεύγουμε βρίσκονται στις τηγανητές πατάτες, τα αλλαντικά και την πίτσα κ.α. τα οποία συνδέονται με στεφανιαία νόσο και καρκίνο. Για αυτό το λόγο, η επίδραση των ακόρεστων λιπαρών στη χοληστερίνη δεν είναι η ίδια για όλα τα ακόρεστα λιπαρά. Σε κάθε περίπτωση όμως τα ακόρεστα λιπαρά πρέπει να αποφεύγονται από τις ομάδες υψηλού κινδύνου, όπως ασθενείς με διαβήτη και καρδιαγγειακές νόσους.
Πηγή:
http://www.helpguide.org/articles/healthy-eating/choosing-healthy-fats.htm
The post Τα επίπεδα χοληστερόλης βελτιώνονται με δίαιτες πλούσιες σε καλά λιπαρά appeared first on KaliKardia.gr.
Πηγή: http://www.kalikardia.gr/%CF%84%CE%B1-%CE%B5%CF%80%CE%AF%CF%80%CE%B5%CE%B4%CE%B1-%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%81%CF%8C%CE%BB%CE%B7%CF%82-%CE%B2%CE%B5%CE%BB%CF%84%CE%B9%CF%8E%CE%BD%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B1/